А вона зоріє, мов калина.
|
І передає в нові сторіччя.
|
Оцінювання – 12 б Загальний бал – 70 б.
ЗАВДАННЯ
ІІ етапу учнівської олімпіади з української мови і
літератури
10 клас
ЗАВДАННЯ 1:
Прочитайте уривок із «Щоденника» Т. Шевченка від
1 липня 1857 р.:
«Дивне, одначе, це всемогутнє
покликання. Я добре знав, що живопис — моя майбутня професія, мій хліб
насущний, та замість того, щоб вивчити його глибокі таїнства…, я компонував
вірші, за які мені ніхто й шага не заплатив і які врешті позбавили мене волі, та
які, не дивлячись на всемогутню нелюдську заборону, я все-таки нишком ліплю і
навіть подумую іноді про те, щоб надрукувати ці плаксиві, худорляві діти свої.
Справді, дивне це невгамонне покликання!»
Спираючись на текст, складіть і запишіть короткий
(до 1 стор.) твір-роздум про роль покликання у становленні особистості.
Аргументуючи думки, використайте факти з біографії Т. Шевченка, наведіть
приклади з творів письменника. У текст уведіть безсполучникові складні
речення та складнопідрядні речення з кількома підрядними.
Оцінювання – 12 б.
ЗАВДАННЯ 2:
Відредагуйте речення:
1.
Хватить уже
говорити, давайте працювати!
2.
Перелиставши пару
сторінок журналу, я зустрівся з дуже цікавим оповіданням.
3.
Це лікарство
потрібно приймати кожного дня по ложці на пустий желудок на протязі місяця.
4.
У столовій ми
заказали суп з лапшою та блинчики з творогом.
5.
Дану конференцію
можна рахувати всеукраїнською, бо в ній прийняли участь делегати з усіх
регіонів України.
6.
Ми дали об’яву о міроприємстві, яке буде проходити в нашому учбовому
закладі.
Оцінювання – 3 б.
ЗАВДАННЯ 3:
Пригадайте й запишіть 6 фразеологізмів,
джерелами яких є народне мовлення. У вигляді короткої гуморески (до 10 речень)
розкажіть про значення й походження одного фразеологізму, який є відголоском
українського народного обряду, ритуалу, традиції.
Оцінювання – 3 б. – за фразеологізми, 12
б. – за гумореску; усього – 15 б.
ЗАВДАННЯ 4:
До якого
словника ви звернетеся, якщо у вас виникнуть сумніви щодо
1.
Написання слова;
2.
Розуміння значення
слова;
3.
Вимови слова;
4.
Вибору слова,
близького за значенням;
5.
З’ясування площі
території певної країни?
Оцінювання – 5 б.
ЗАВДАННЯ 5:
Як називаються слова, що мають схоже
звучання, але відмінне значення? Уведіть у речення подані слова:
особа, особистість, винятковий, виключний, завдяки,
дякуючи, реальний, реалістичний.
Оцінювання – 2 б. за відповідь на
запитання; 8 б. за створені речення; усього
– 10 б.
ЗАВДАННЯ 6:
До поданих слів доберіть прикметники, за допомогою яких можна було б
визначити рід незмінюваних іменників:
Поні, шимпанзе, какаду, мадам,
леді, конферансьє, рагу, драже, жабо, рандеву, Торонто, Тбілісі.
Оцінювання – 6 б.
ЗАВДАННЯ 7:
Визначте способи творення поданих слів:
прадавній, споконвічний, вибухонебезпечно, пароплав,
перепис, слушно, водовоз, перехід, премудрий, пристаркуватий, знаменитість,
винахід, привокзальний, ЗНО.
Оцінювання – 7 б.
ЗАВДАННЯ 8:
У вигляді зв’язного висловлювання
виконайте ідейно-художній аналіз тексту:
«Він був
сином мужика, і став володарем в царстві духа. Він був кріпаком, і став
велетнем у царстві людської культури. Він був самоуком, і вказав нові, світлі і
вільні шляхи професорам і книжним ученим. Десять літ він томився під вагою
російської солдатської муштри, а для волі Росії зробив більше, ніж десять
переможних армій. Доля переслідувала його в житті скільки могла, та вона не
зуміла перетворити золота його душі у ржу, ані його любові до людей в ненависть
і погорду, а віри в Бога – у зневіру і песимізм. Доля не шкодувала йому
страждань, але не пожаліла втіх, що били із здорового джерела життя. Найкращий
і найцінніший скарб дала йому лише по смерті – невмирущу славу і все
розквітаючу радість, яку в мільйонів людських сердець все наново збуджуватимуть
його твори. Отакий був і є для
нас, українців, Тарас Шевченко» (І. Франко, «Присвята»).
Оцінювання – 12 б.
Загальна кількість балів – 70 б.
Немає коментарів:
Дописати коментар