пʼятниця, 16 жовтня 2015 р.


                        ЗАВДАННЯ ІІІ (МІСЬКОГО) ЕТАПУ
                         ВСЕУКРАЇНСЬКОЇ УЧНІВСЬКОЇ ОЛІМПІАДИ
                                З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ
2008-2009 н.р.
10 КЛАС
УКРАЇНСЬКА МОВА


І. Склади роздум (обсяг - 1-1,5 стор.), висновком з якого був би один із поданих нижче висловів. Чітко сформулюй тезу роздуму, добери переконливі докази на її ствердження (або спростування). Стиль висловлювання – публіцистичний. Висловлювання запиши, добери до нього  заголовок.

  • З минулого ми повинні брати вогонь, а не попіл.
  • Правда інколи тьмяніє, але ніколи не гасне.

  • Чиста совість – безперервне свято.
  • Музика вимиває з душі пилюку буденності.

 ІІ. Виконай тестові завдання.

Завдання 1–6 мають по пять варіантів відповідей, із яких лише ОДНА ПРАВИЛЬНА.  Вибери правильну відповідь і  познач  її

1. Познач антонім до фразеологізму підносити до небес:
А встромляти палиці в колеса
Б знімати стружку
В розпускати губу
Г пускати шпильки
Д втерти носа

2. Познач рядок, у якому від усіх іменників прикметники утворюються за допомогою суфікса –ов:

А сніг, дощ, край, Січ
Б дуб, клен, верба, груша
В шовк, оксамит, ситець, велюр
Г калина, береза, слива, корінь
Д вірш, лазур, радій, ліс 


3. Познач рядок, у якому всі іменники в формі родового відмінка однини мають закінчення –у (-ю):

А вокзал, абзац, вогонь, конфлікт
Б Дунай, очерет, малюнок, грип

В гіпс,  футбол,  кілограм,  ансамбль
Г штаб,  мільйон,  іней,  Урал
Д край, метрополітен, роман,  відмінок  

4. Познач рядок, у якому в усіх числівниках відмінюють лише другу частину:

А сімдесят, шістсот, двісті, чотириста
Б триста, шістдесят, п’ятсот, вісімдесят
В вісімдесят, сімдесят, дев’ятсот, шістдесят
Г сімсот, вісімсот, п’ятдесят, шістдесят
Д п’ятдесят, сімдесят, шістдесят, вісімдесят


5. Познач рядок, у якому всі означувані слова пишуть із прикладкою через дефіс:

А Дунай/ріка, буркун/зілля, ворон/птах, інженер/конструктор
Б Вітчизна/мати, богатир/Котигорошко, шабля/блискавиця
В красуня/дівчина, хлопець/жартівник, щука/риба,  павук/птахоїд
Г учитель/словесник, Микола/студент, велетень/дуб, юнак/космонавт
Д Ведмідь/гора,  птах/орел, дівчина/горлиця, рак/самітник

6. Познач односкладне  означено-особове речення:

А Як зимується сосні одинокій? (Г.Скірська).
Б Зимою бійся вовка, а літом мухи (народна творчість).
В Зимою в селі встають рано (Г.Тютюнник).

Г Вітром свіжим обличчя вмию (Л.Череватенко).
Д Ранок. Туман (Ю.Шешуряк).


Завдання 7-11 мають по п’ять варіантів відповідей, із яких правильних відповідей ДВІ АБО БІЛЬШЕ. Вибери всі правильні відповіді й познач їх.

7. Познач рядок, у якому всі слова пишуть з двома літерами н:

А священ..ий, старан..ий, ван..а, вікон..иця
Б  здоровен..ий, скажен..ий, бетон..ий, зран..я
В  навман..я,  злагоджен..ість, телефон..ий,  бездихан..ий
Г малин..ик, істин..ий, священ..ик, бездзвон..ий 
Д  віддзеркален..я, балкон..ий, попідтин..ю,  злободен..ий


8. Познач речення, ускладнене однорідними звертаннями (розділові знаки пропущено):

А Ти стара і вічно нова ти  могутня рідна мово! (І.Багряний).
Б Добридень хато наша берегине! (Б.Остапенко).
В Катерино Михайлівно де Ваша праця? (О.Забужко).
Г Розступіться горе та біда дайте щастю й радості дорогу (М.Луків).
Д Візьміть мене гаї поля озера ріки (А.Підлужний).

9. Познач безсполучникове складне речення, між частинами якого потрібно поставити двокрапку  (розділові знаки пропущено):

А Збереглася наша мова не погас козацький дух (А.Камінчук).
Б Висипали запорожці лиман човни вкрили (Т.Шевченко).
В Ми присягаємо  є Україна! (А.Листопад).
Г Не жди ніколи слушної пори твоя мовчанка може стать ганьбою! (Д.Павличко).
Д Ви пробачте мовчання мені галасливим ніколи не вірю (Г.Чубач).

10. Познач речення, у якому виражена дієприслівником обставина не відокремлюється комами  (розділові знаки пропущено):

А Пташині хори натомившись поволі затихають (О.Довгий).
Б Ліс на хвильку примовк ані шелесне завмерши (М.Луків).
В Сонце заходило не поспішаючи (Ю.Яновський).
Г Скрадаючись ми сторожко пішли лісом (М.Стельмах).
Д Недавно я співаючи ходив лугом (М.Стельмах).

11-12. Познач речення, у якому замість українського фразеологізму вжито його російський відповідник:

А За самоуправство в нормальних країнах по голівці не гладять і за приклад не ставлять (А.Шевченко).
Б Навіть не кожного викладача пускав  Дмитро Ілліч у святая святих  - у книгозбірню (З журн.).
В Російськомовна газета навчає читачів забувати українську мову: лихий приклад – заразний (З газ.).
Г А хто там, у тій газеті, редактор? Може, його відправити кіз пасти, якщо не кудись подалі? (М.Красуцький).
Д Я римую і римую, тільки в розум не візьму я, де знайти потрібне слово? Я його шукаю знову.

Запиши  речення у відредагованому вигляді:
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

 Завдання 13-14 мають на меті встановлення відповідності. До кожного рядка, позначеного ЦИФРОЮ, добери відповідник, позначений БУКВОЮ, і впиши її в таблицю.

13. Установи відповідність між складнопідрядними обставинними реченнями та їхніми видами:

1 Ми вистоїм, як у своїй крові на силу переплавим жир ледачий! (М.Чумарна).
2 Як викине ячмінь колос, соловейко втратить голос (народна творчість)..
3 Хай ти криниці не копав, та збережи в ній чисту воду (Л.Закордонець).
4 Глупота пнеться стати попереду, аби її всі побачили (Ю.Тувім).
5 Сильна я, бо я прощати вмію (О.Базалія).
А з підрядним часу
Б з підрядним мети
В з підрядним причини
Г з підрядним умови
Д з підрядним порівняльним
Е з підрядним допустовим
1

2

3

4

5




14. Установи відповідність між реченнями з прямою мовою (розділові знаки пропущено) та їхніми схемами:

1 Будьмо не тост а клич роду і  народу (Г.Тарасюк).
2 Сину каже мати не іди із хати в хаті смачно їсти в хаті м’яко спати (С.Кузьменко).                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               
3 Близька нам Грузія для консолідації нації обрала гасло Мова Батьківщина Віра (В.Пасько).
4 Свиня говорила Я б небо порила та й досі в багнюці лежить… (Г.Бойко).
А А: «П».
Б «П», - а.
В «П, - а, - п».
Г А: «П», - а.


1

2

3

4




15.. Побудуй структурну схему речення (розділові знаки пропущено).

   Народ любить сміх бо сміх  це демократія  бо для нього всі рівні а як хтось вище в житті залізе над іншими його звідти скине сам сміх  часто навіть під ноги загалові (Л.Пастушенко).
УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА

Завдання 1-8 мають по чотири варіанти відповідей, із яких лише ОДНА ПРАВИЛЬНА. Вибери правильну відповідь, познач  її.

1. Віршовий розмір твору І.Франка «Чого являєшся мені…»
А ямб
Б хорей
В дактиль
Г амфібрахій
Д  анапест

2. Розгортання сюжету за принципом нагнітання родинно-побутових колізій є яскравою композиційною особливістю твору
А «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» Панаса Мирного
Б «Кайдашева сім’я» І.Нечуя-Левицького
В «Інститутка» Марка Вовчка
Г «Чорна рада» П.Куліша
Д  «Перехресні стежки» І.Франка

3. Прочитайте уривок   з художнього твору.

 «Золото – не дівка! Окрім того, що красива, розумна, моторна і до всякого діла дотепна,− яке у неї добре серце, як вона поважає матір свою; шанує всіх старших себе; яка трудяща, яка рукодільниця; себе і матір свою на світі держить»

Ці слова характеризують
А Устину (Марко Вовчок. «Інститутка»)
Б Наталку (І. Котляревський. «Наталка Полтавка»)
В Мелашку (І. Нечуй-Левицький. «Кайдашева сім’я»)
Г  Галю (Панас Мирний. «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»)
Д Марусю (Г. Квітка-Основ’яненко. «Маруся»)

4. Прочитайте уривок з повісті І.Нечуя-Левицького „Кайдашева сім’я”

Кайдашиха виставила навмисне напоказ громаді жовті нові сап’янці. Сонце грало на чоботях. Сап’янці жовтіли на всю вулицю.
– Їй-богу, підняла свиту зумисне вище колін та показує жовті сап’янці, - сміялись чоловіки. – Везе Кайдаш свою жінку, неначе на ярмарок на продаж.
Кайдаші переїхали греблю, виїхали на гору і в’їхали в Бієвці. Кайдашиха обтерла білою хусточкою сап’янці і гордовито дивилася навкруги: дивіться, мов, люди добрі, яка панія їде до вас у гості.

Опис зовнішності й поведінки Кайдашихи є
А іронічним
Б саркастичним
В гротескним
Г шаржованим
Д карикатурним

5. Ідея «сродної праці» є провідною у творчості

А Г. Сковороди
Б П. Куліша
В І. Нечуя-Левицького
Г Панаса Мирного
Д І. Франка

6. У вірші «Гімн» І.Франка звучать всі названі мотиви, КРІМ такого

А перетворювальної сили «науки, думки, волі»
Б турбота про майбутні покоління
В «приспаної волі»
Г віри в сили свого народу
Д незламності духу поневолених

7. Риси сентименталізму властиві твору

А «Маруся» Г. Квітки-Основ’яненка
Б «Енеїда» І. Котляревського
В «Перехресні стежки» І. Франка
Г «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» Панаса Мирного
Д «Кайдашева сім’я» І. Нечуя-Левицького

8. «Веснянки» І.Франка належать до лірики

А філософської і пейзажної
Б особистої і філософської
В медитативної і особистої
Г пейзажної і особистої
Д пейзажної і громадянської

    Завдання 9-12 мають на меті встановлення відповідності. До кожного рядка, позначеного ЛІТЕРОЮ, добери відповідник, позначений  ЦИФРОЮ, і впиши її в таблицю.
9. Установи відповідність

           Визначення
Назва твору

1        соціально-побутовий
2        соціально-психологічний
3        історичний
4        бурлескно-травестійний


А  «Енеїда» І. Котляревського
Б «Чорна рада» П. Куліша
В  «Кайдашева сім’я» І. Нечуя-Левицького
Г «Перехресні стежки» І. Франка
Д  «Хазяїн» І. Карпенка-Карого

1

2

3

4


10. Установи відповідність

            Жанр
Назва твору

1        комедія
2        поема
3        повість
4        роман


А  «Енеїда» І. Котляревського
Б «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» Панаса Мирного
В  «Кайдашева сім’я» І. Нечуя-Левицького
Г «Гримить» І. Франка
Д  «Хазяїн» І. Карпенка-Карого

1

2

3

4


11. Установи відповідність

           Художній засіб
Приклад

1        оксиморон
2        гіпербола
3        метонімія
4        паралелізм


А  Гомоніла Україна, довго гомоніла,
     Довго, довго кров степами текла, червоніла
                                                       (Т. Шевченко)
Б  З журбою радість обнялась…
    В сльозах, як в жемчугах, мій сміх (О. Олесь)
В  Лови летючу мить життя!
     Чаруйсь, хмілій, впивайся (О. Олесь)
Г Не щебече соловейко в лузі над водою,
    Не співає чорнобрива, стоя під вербою
                                                              (Т. Шевченко)
Д  Поет став морем. Далеч степова,
     І хмарочоси, й гори – ним залиті (І. Драч)

1

2

3

4


12. Установи відповідність

            Жанр
Тема (мотив) твору

1        «Хазяїн» І. Карпенка-Карого
2        «Мойсей» І. Франка
3        «Кайдашева сімя»
       І. Нечуя-Левицького
4        «Чорна рада» П. Куліша


А  історична доля нації
Б роль митця в суспільстві
В  розпад патріархальних норм родинного життя
Г осмислення історичного минулого України
Д  сатира на стяжателів, експлуататорів, міщан

1

2

3

4






















Немає коментарів:

Дописати коментар