ЗАВДАННЯ ІІІ
(МІСЬКОГО) ЕТАПУ
ВСЕУКРАЇНСЬКОЇ УЧНІВСЬКОЇ ОЛІМПІАДИ
З
УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ
2008-2009 н.р.
10 КЛАС
УКРАЇНСЬКА МОВА
І. Склади роздум
(обсяг - 1-1,5 стор.), висновком з якого був би один із поданих нижче висловів.
Чітко сформулюй тезу роздуму, добери переконливі докази на її ствердження (або
спростування). Стиль висловлювання – публіцистичний. Висловлювання запиши,
добери до нього заголовок.
|
|
ІІ. Виконай тестові завдання.
Завдання 1–6 мають по п’ять варіантів відповідей, із яких лише ОДНА ПРАВИЛЬНА. Вибери правильну відповідь і познач її
|
1. Познач антонім до фразеологізму підносити
до небес:
А встромляти палиці в колеса
Б знімати стружку
В розпускати губу
Г пускати шпильки
Д втерти носа
2. Познач рядок, у якому від усіх іменників
прикметники утворюються за допомогою суфікса –ов:
А сніг, дощ, край, Січ
Б дуб, клен, верба, груша
В шовк, оксамит, ситець, велюр
|
Г калина, береза, слива, корінь
Д вірш, лазур, радій, ліс
|
3. Познач рядок, у якому всі іменники в формі
родового відмінка однини мають закінчення –у
(-ю):
А вокзал, абзац,
вогонь, конфлікт
Б Дунай, очерет, малюнок, грип
|
В гіпс,
футбол,
кілограм, ансамбль
Г штаб, мільйон, іней, Урал
Д край, метрополітен, роман, відмінок
|
4. Познач рядок, у якому в усіх числівниках
відмінюють лише другу частину:
А сімдесят, шістсот, двісті, чотириста
Б триста, шістдесят, п’ятсот, вісімдесят
В вісімдесят, сімдесят, дев’ятсот,
шістдесят
|
Г сімсот, вісімсот, п’ятдесят, шістдесят
Д п’ятдесят, сімдесят, шістдесят,
вісімдесят
|
5. Познач рядок, у якому всі означувані слова пишуть
із прикладкою через дефіс:
А Дунай/ріка, буркун/зілля, ворон/птах, інженер/конструктор
Б Вітчизна/мати, богатир/Котигорошко, шабля/блискавиця
В красуня/дівчина, хлопець/жартівник, щука/риба, павук/птахоїд
Г учитель/словесник, Микола/студент, велетень/дуб, юнак/космонавт
Д Ведмідь/гора,
птах/орел, дівчина/горлиця, рак/самітник
6. Познач односкладне означено-особове речення:
А Як зимується сосні одинокій? (Г.Скірська).
Б Зимою бійся вовка, а літом мухи (народна творчість).
В Зимою в селі встають рано (Г.Тютюнник).
|
Г Вітром свіжим обличчя вмию
(Л.Череватенко).
Д Ранок. Туман (Ю.Шешуряк).
|
Завдання 7-11 мають по п’ять
варіантів відповідей, із яких правильних відповідей ДВІ АБО БІЛЬШЕ. Вибери всі правильні відповіді й познач їх.
|
7. Познач рядок, у якому всі слова пишуть з двома
літерами н:
А священ..ий, старан..ий, ван..а, вікон..иця
Б здоровен..ий, скажен..ий, бетон..ий, зран..я
В навман..я, злагоджен..ість,
телефон..ий, бездихан..ий
Г малин..ик, істин..ий, священ..ик,
бездзвон..ий
Д віддзеркален..я, балкон..ий, попідтин..ю, злободен..ий
8. Познач речення, ускладнене однорідними звертаннями (розділові знаки пропущено):
А Ти
стара і вічно нова ти могутня рідна мово! (І.Багряний).
Б Добридень
хато наша берегине! (Б.Остапенко).
В Катерино
Михайлівно де Ваша праця? (О.Забужко).
Г Розступіться
горе та біда дайте щастю й радості дорогу (М.Луків).
Д Візьміть мене
гаї поля озера ріки (А.Підлужний).
9. Познач безсполучникове складне речення, між
частинами якого потрібно поставити двокрапку
(розділові знаки пропущено):
А Збереглася наша мова не погас козацький дух (А.Камінчук).
Б Висипали запорожці лиман човни вкрили
(Т.Шевченко).
В Ми присягаємо є
Україна! (А.Листопад).
Г Не жди ніколи слушної пори твоя мовчанка може
стать ганьбою! (Д.Павличко).
Д Ви пробачте мовчання
мені галасливим ніколи не вірю (Г.Чубач).
10. Познач речення, у якому виражена дієприслівником
обставина не відокремлюється комами (розділові знаки пропущено):
А Пташині хори
натомившись поволі затихають (О.Довгий).
Б Ліс на хвильку
примовк ані шелесне завмерши (М.Луків).
В Сонце заходило
не поспішаючи (Ю.Яновський).
Г Скрадаючись ми сторожко пішли лісом (М.Стельмах).
Д Недавно я
співаючи ходив лугом (М.Стельмах).
11-12. Познач речення, у якому замість
українського фразеологізму вжито його російський відповідник:
А За самоуправство в нормальних країнах по голівці не гладять і за приклад
не ставлять (А.Шевченко).
Б Навіть не кожного викладача пускав Дмитро Ілліч у святая святих - у книгозбірню (З журн.).
В Російськомовна газета навчає читачів забувати українську мову: лихий
приклад – заразний (З газ.).
|
Г А хто там, у тій газеті, редактор? Може, його відправити кіз
пасти, якщо не кудись подалі?
(М.Красуцький).
Д Я римую і римую, тільки в розум не візьму я, де знайти потрібне слово?
Я його шукаю знову.
|
Запиши речення у відредагованому вигляді:
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.
Завдання 13-14 мають на меті встановлення
відповідності. До кожного рядка, позначеного ЦИФРОЮ, добери відповідник,
позначений БУКВОЮ, і впиши її в таблицю.
|
13. Установи відповідність між складнопідрядними
обставинними реченнями та їхніми видами:
1 Ми вистоїм,
як у своїй крові на силу переплавим жир ледачий! (М.Чумарна).
2 Як викине ячмінь колос, соловейко
втратить голос (народна творчість)..
3 Хай ти криниці не копав, та збережи в ній чисту воду
(Л.Закордонець).
4 Глупота пнеться стати попереду, аби її всі
побачили (Ю.Тувім).
5 Сильна я, бо я прощати вмію (О.Базалія).
|
А з підрядним часу
Б з підрядним мети
В з підрядним причини
Г з підрядним умови
Д з підрядним порівняльним
Е з підрядним допустовим
|
|
14. Установи відповідність між реченнями з прямою
мовою (розділові знаки пропущено) та їхніми схемами:
1 Будьмо не тост а клич роду і народу (Г.Тарасюк).
2 Сину каже мати не іди із хати в хаті смачно їсти в хаті м’яко
спати (С.Кузьменко).
3 Близька нам
Грузія для консолідації нації обрала гасло Мова Батьківщина Віра (В.Пасько).
4 Свиня говорила Я б небо порила та й досі в багнюці лежить…
(Г.Бойко).
|
А А: «П».
Б «П», - а.
В «П, - а, - п».
Г А: «П», - а.
|
|
15.. Побудуй
структурну схему речення (розділові знаки пропущено).
Народ любить сміх бо сміх це демократія
бо для нього всі рівні а як хтось вище в житті залізе над іншими його
звідти скине сам сміх часто навіть під
ноги загалові (Л.Пастушенко).
УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА
Завдання 1-8 мають по чотири варіанти відповідей, із яких лише ОДНА
ПРАВИЛЬНА. Вибери правильну відповідь, познач
її.
|
1. Віршовий розмір твору І.Франка «Чого являєшся мені…»
А ямб
Б хорей
В дактиль
Г амфібрахій
Д анапест
2. Розгортання сюжету за принципом нагнітання
родинно-побутових колізій є яскравою композиційною особливістю твору
А «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» Панаса Мирного
Б «Кайдашева сім’я» І.Нечуя-Левицького
В «Інститутка» Марка Вовчка
Г «Чорна рада» П.Куліша
Д «Перехресні стежки»
І.Франка
3. Прочитайте уривок з художнього твору.
«Золото
– не дівка! Окрім того, що красива, розумна, моторна і до всякого діла
дотепна,− яке у неї добре серце, як вона поважає матір свою; шанує всіх старших
себе; яка трудяща, яка рукодільниця; себе і матір свою на світі держить»
Ці слова характеризують
А Устину (Марко Вовчок. «Інститутка»)
Б Наталку (І. Котляревський. «Наталка Полтавка»)
В Мелашку (І. Нечуй-Левицький. «Кайдашева сім’я»)
Г Галю (Панас Мирний. «Хіба
ревуть воли, як ясла повні?»)
Д Марусю (Г. Квітка-Основ’яненко. «Маруся»)
4. Прочитайте
уривок з повісті І.Нечуя-Левицького „Кайдашева сім’я”
Кайдашиха виставила навмисне
напоказ громаді жовті нові сап’янці. Сонце грало на чоботях. Сап’янці жовтіли
на всю вулицю.
– Їй-богу, підняла свиту зумисне
вище колін та показує жовті сап’янці, - сміялись чоловіки. – Везе Кайдаш свою
жінку, неначе на ярмарок на продаж.
Кайдаші переїхали греблю, виїхали
на гору і в’їхали в Бієвці. Кайдашиха обтерла білою хусточкою сап’янці і
гордовито дивилася навкруги: дивіться, мов, люди добрі, яка панія їде до вас у
гості.
Опис зовнішності й поведінки
Кайдашихи є
А іронічним
Б саркастичним
В гротескним
Г шаржованим
Д карикатурним
5. Ідея «сродної праці» є
провідною у творчості
А Г. Сковороди
Б П. Куліша
В І. Нечуя-Левицького
Г Панаса Мирного
Д І. Франка
6. У вірші «Гімн» І.Франка
звучать всі названі мотиви,
КРІМ такого
А перетворювальної сили «науки, думки, волі»
Б турбота про майбутні покоління
В «приспаної волі»
Г віри в сили свого народу
Д незламності духу поневолених
7. Риси сентименталізму властиві
твору
А «Маруся» Г. Квітки-Основ’яненка
Б «Енеїда» І. Котляревського
В «Перехресні стежки» І. Франка
Г «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» Панаса Мирного
Д «Кайдашева сім’я» І. Нечуя-Левицького
8. «Веснянки» І.Франка належать
до лірики
А філософської і пейзажної
Б особистої і філософської
В медитативної і особистої
Г пейзажної і особистої
Д пейзажної і громадянської
Завдання
9-12 мають на меті встановлення відповідності. До кожного рядка,
позначеного ЛІТЕРОЮ, добери відповідник, позначений ЦИФРОЮ, і впиши її в таблицю.
9. Установи
відповідність
Визначення
|
Назва твору
|
|||||||||
1
соціально-побутовий
2
соціально-психологічний
3
історичний
4
бурлескно-травестійний
|
А «Енеїда» І. Котляревського
Б «Чорна
рада» П. Куліша
В «Кайдашева сім’я» І. Нечуя-Левицького
Г
«Перехресні стежки» І. Франка
Д «Хазяїн» І. Карпенка-Карого
|
|
10. Установи
відповідність
Жанр
|
Назва твору
|
|||||||||
1
комедія
2
поема
3
повість
4
роман
|
А «Енеїда» І. Котляревського
Б «Хіба
ревуть воли, як ясла повні?» Панаса Мирного
В «Кайдашева сім’я» І. Нечуя-Левицького
Г
«Гримить» І. Франка
Д «Хазяїн» І. Карпенка-Карого
|
|
11. Установи
відповідність
Художній засіб
|
Приклад
|
|||||||||
1
оксиморон
2
гіпербола
3
метонімія
4
паралелізм
|
А Гомоніла Україна, довго гомоніла,
Довго, довго кров степами текла,
червоніла
(Т. Шевченко)
Б З журбою радість обнялась…
В сльозах, як в жемчугах, мій сміх (О. Олесь)
В Лови летючу мить життя!
Чаруйсь, хмілій, впивайся (О. Олесь)
Г Не
щебече соловейко в лузі над водою,
Не співає чорнобрива, стоя під вербою
(Т. Шевченко)
Д Поет став морем. Далеч степова,
І хмарочоси, й гори – ним залиті (І. Драч)
|
|
12. Установи
відповідність
Жанр
|
Тема (мотив) твору
|
|||||||||
1
«Хазяїн» І.
Карпенка-Карого
2
«Мойсей» І.
Франка
3
«Кайдашева сім’я»
І. Нечуя-Левицького
4
«Чорна рада» П.
Куліша
|
А історична доля нації
Б роль
митця в суспільстві
В розпад патріархальних норм родинного життя
Г
осмислення історичного минулого України
Д сатира на стяжателів, експлуататорів, міщан
|
|
Немає коментарів:
Дописати коментар