Всеукраїнська
учнівська олімпіада з української мови і літератури
ІІІ етап
2010-2011
навчальний рік
10 клас
Українська мова
І. Поміркуй над словами «Кожна
людина може стати видатною». Напиши твір (обсяг – до 3-х сторінок), використавши приклад з художньої
літератури та історичний факт (10
балів).
ІІ. Випиши усі словосполучення,
вибери з-поміж них дієслівне і зроби синтаксичний розбір, зазначивши
морфологічні ознаки частин мови (1,5 бала).
Цікава
розповідь, зарубати на носі, ліси і гори, сукня рожева, сестра уміє шити, сонце
світить, понад берегом, настав липень,
тихо співати, буду
пам’ятати, навіть ти, кращий від усіх, четвертий від початку, нехай іде,
говорити пошепки, народ-богатир, твій голос, промерз до кісток, відліт
птахів, вимитий дощем, обсипаючи промінням.
ІІІ. Виправ, за потреби, помилки у сполученнях слів і запиши їх (1,5 бала).
Кілька кілограм помідор, найбільш важливіший, перекласти
текст на українську мову, двохсот сорокома трьома, півтора доби, о восьмій ранку, восьмого числа
січня-місяця, пекуча біль, вибачаюся, торкатися до питання, піклуватися за
брата, піти по гриби, піти за грибами, на минулому тижні, ДАІ провело рейд, ПТУ
оголосило, передвиборна компанія, дивовижні захоплення.
IV. Запиши речення,
розставивши пропущені розділові знаки, побудуй його структурну схему, зроби
синтаксичний розбір (підкресли члени речення, надпиши над кожним словом назви
частин мови, дай загальну характеристику
всій конструкції і компонентам як простим реченням) (2 бали).
Мішаниною
двох мов українською та російською
говорить нині частина громадян України хоча загальновизнано що скалічена мова
отуплює людину зводить її мовлення до примітиву.
V. Розв’яжи тестові
завдання (5 балів).
1. У якому рядку подано слова, у
яких при словотворенні за допомогою суфікса -ськ зміниться кінцевий приголосний основи?
А. Виборг,
Кагарлик, Золотоноша, Онега, латиш. Б.
Бахмач, Рига, Норвегія, Кобеляки, казах.
В. Юнак, козак,
кріпак, калмик, Відень.
Г. Ткач, парубок, чумак,
Прага, емігрант.
Д. Прилуки, чех,
турист, Париж, Льєж.
2. У якому рядку подано слова іншомовного
походження, при написанні яких допущено помилку?
А. Вілла, комісія,
бароко, голландець, група.
Б. Брутто, Ясси, Діккенс,
Руссо, нетто.
В. Інтелігенція,
імміграція, сюрреалізм, Ніцца, ірреальний.
Г. Контрреволюція,
апарат, колектив, ессе, панна.
Д. Барикада,
ірраціональний, манна, шасі, мадонна.
3. У якому рядку подано слова, у написанні
яких допущено орфографічну помилку?
А. Згрупувати,
згаснути, здогадатися, змазати, змарнувати.
Б. Скрутити,
стерти, схвилювати, скінчити, створити.
В. Спинити,
зчепити, скинути, сфотографувати, зносити.
Г. Схилити,
ствердити, спутати, сплющити, списати.
Д. Збирати, збити,
склепати, сшити, звернути.
4. У якому словосполученні допущено
помилку?
А. Стати у пригоді. Б. Мова йдеться.
В. Мати нагоду. Г. Докласти зусиль.
Д. Осінній ярмарок.
5. У якому рядку усі іменники ІІ
відміни мають у родовому відмінку однини закінчення –а (-я)?
А. Вік, синтаксис,
вітер, грам, понеділок. Б. Кілок, атестат, Київ, пес, відмінок.
В. Склад, вид, рід,
борщ, спосіб. Г. Пісок, екран, парк, горох, лід.
Д. Кодекс, малюнок,
хліб, бузок, сир.
6. У якому реченні допущено орфографічну
помилку?
А. Недочув глухий,
що недобачив сліпий, як утікав кривий. Б. Недосолить – недоїсть.
В. Рідна мати моя,
ти ночей не доспала. Г. Його, на жаль,
недооцінили.
Д. І я прийшла не
струшувать ренклод, і не робить з плодів твоїх набутку.
7. У якому рядку всі прислівники
пишуться через дефіс?
А. Де/інде,
по/українськи, повік/віків, рано/вранці, врешті/решт.
Б. На/гора, віч/на/віч,
не сьогодні/завтра, тихо/тихо, кінець/кінцем.
В. По/латині,
будь/що/будь, без кінця/краю, з діда/прадіда, видимо/невидимо.
Г. Де/не/де,
більш/менш, вранці/рано, само/собою, раз/у/раз.
Д. По/одинці, одним/одна, на/одинці, сам/на/сам,
сама/самісінька.
8. Установи відповідність:
Вимова
приголосного
|
Приклад
|
1.
Глухий стає дзвінким
|
А. Екзамен
|
2.
Дзвінкий стає глухим
|
Б. Коробка
|
3.
Твердий стає м’яким
|
В. Вітчим
|
4.
Близькі приголосні не розрізняються
|
Г. Кузня
|
|
Д. Дьогтю
|
Іншомовне слово
|
Синонім
|
1.
Епілог
|
А. Заборона
|
2.
Епіка
|
Б. Відступ
|
3.
Ембарго
|
В. Післямова
|
4.
Ерзац
|
Г. Сурогат
|
|
Д. Розповідь
|
Значення
|
Фразеологізм
|
1.
Гніватися
|
А. Палицею кинути
|
2.
Вразити
|
Б. Класти зуби на полицю
|
3.
Досадувати
|
В. Важким духом дихати
|
4.
Близько
|
Г. Кусати лікті
|
|
Д. Зачепити за живе
|
Підрядний сполучник
|
Речення
|
1.
Способу дії
|
А. Вам, молодим, любити і горіти, як тільки вміє молодість одна.
|
2.
Порівняльний
|
Б. Усі проблеми світові забути хочеться на мить і слухать, як бджола
дзумить.
|
3.
З’ясувальний
|
В. І миті жодної не можна повернути, аби життя по-іншому прожить!
|
4.
Умовний
|
Г. Буває так, що й в лютому весною пахне світ.
|
|
Д. Якщо бажаєш стать заможним, у праці будь непереможним.
|
Твердження
|
Приклад
|
1. Тире потрібно поставити в реченні
|
А. Край берега у затишку прив’язані човни.
|
2. Прикладку треба писати через дефіс у реченні
|
Б. Над крутою стежкою співучою йшла як пісня дівчина заквітчана.
|
3. Присудок виражений прикметником у реченні
|
В. І тополя шепче й горнеться до матері землі.
|
4. Порівняльний зворот є у реченні
|
Г. Люди - атомні заручники
прогресу.
|
|
Д. Плин часу подібний до плину ріки.
|
Вид підрядного речення
|
Приклад
|
1.
Обставинне способу
дії
|
А. Я звик високо голову держати, бо маю честь і мужність
без догани.
|
2.
Обставинне часу
|
Б. Я мушу книжки
читати, щоб очі мої не осліпли.
|
3.
Обставинне причини
|
В. А ще я люблю, як
з лісу вигулькне хатина.
|
4.
Обставинне мети
|
Г. Так пахне
яблуками у хатині, як пахнуть хати тільки восени.
|
|
Д. Як тільки
займеться десь небо, з другого боку встає зараз червоний туман.
|
Випадок уживання тире
|
Приклад
|
1.
Між підметом і
присудком
|
А. І сміх, і плач –
з одного джерела.
|
2.
Перед узагальнювальним словом
|
Б. Уміти слухати –
неабиякий талант.
|
3.
При відокремленій
прикладці
|
В. Постань як є – не
кращий і не гірший
|
4.
У неповному
реченні
|
Г. Підлість, гнів,
пиха – все тимчасовість.
|
|
Д. Нам дарувала
природа руки – найдивніше диво.
|
Всеукраїнська
учнівська олімпіада з української мови і літератури
ІІІ етап
2010-2011 навчальний
рік
10 клас
Українська
література
І. Напиши роздум (обсяг – до 3-х сторінок) на тему «Іван Нечуй-Левицький – автор
творів про пригноблене селянство чи генератор нових тем в українському красному
письменстві». Пам’ятай, що творча робота повинна містити тезу; 2 - 3
переконливі аргументи, підкріплені прикладами (цитатами) з української
літератури, історичними фактами чи випадками з життя; висновок (12 балів).
ІІ. Дай відповіді на запитання, дотримуючись чіткості й
лаконічності у висловлюваннях (7,5 бала).
1.
Чи можна твір «Хіба
ревуть воли, як ясла повні?» братів Рудченків вважати романом-хронікою?
Відповідь аргументуй.
2.
Доведи або
спростуй, опираючись на зміст поеми «Мойсей»,
думку Дмитра Павличка про те, що Іван Франко возноситься понад минулі й
прийдешні віки України.
3.
Установи
відповідність:
Автор,
назва твору
|
Жанр
|
1. «Маруся»
Г.Квітки-Основ’яненка
|
А. Новела
|
2. «Бджола
і Шершень» Г.Сковороди
|
Б. Повість
|
3. «Intemezzo»
М.Коцюбинського
|
В. Поема
|
4.
«Гайдамаки»
Т.Шевченка
|
Г. Оповідання
|
|
Д. Байка
|
|
|
Приклад
|
Троп
|
1.
Я в снах колись
стрічався з нею в терновому саду.
|
А. Синекдоха
|
2.
Слухати
Солов’яненка – насолода.
|
Б. Порівняння
|
3.
Поезія згубила
камертон.
|
В. Метонімія
|
4.
Усі чекали
вечері, бо досі крихти в роті ніхто не мав.
|
Г. Епітет
|
|
Д. Метафора
|
ІІІ. Розв’яжи ребус і назви, у якому місті України є музей, присвячений життю і творчості видатного діяча українського професійного
театру Івана
Тобілевича (0,5 бала).

Немає коментарів:
Дописати коментар