субота, 27 грудня 2014 р.


































Опис досвіду роботи з науково-методичної теми" Метод проектів на уроках української мови та літератури. Життєтворчі проекти"


Творчий вчитель - творчий учень. Інновації у сучасному житті
Нехай заслужено пишаються своїми
великими відкриттями вчені, нехай
гордяться своїми патентами винахідники,
нехай не без підстав вважають свою
місію особливою медики, священики, державні
діячі, але коли до класу заходить педагог і
розпочинається священне дійство, ім’я якому
урок, кермо планети і доля людства,
його майбутнє – саме в руках учителя.
Борис Степанишин
Майбутнє закладається в освіті. А освіта тримається особистостями. Особистостями вчителів і учнів. Справжній учитель, як художник, добирає потрібну палітру барв, як музикант, створює емоційний настрій, як журналіст чи письменник, засвоює методи й прийоми письма. Основна місія педагога – виховання, соціальний захист, збереження індивідуальності. Учитель-майстер щораз відпрацьовує, шліфує свій урок, створюючи досконалі ритми і мелодію його.
Саме тому в нинішніх умовах розвитку суспільства, освітніх процесів так важливо використовувати інновації.
Інновації (італ. innovatione – новина, нововведення) – нові форми організації праці та управління, нові види технологій, які охоплюють не тільки окремі установи та організації, а й різні сфери.
Головною рушійною силою інноваційної діяльності є учитель. Він організовує і стимулює навчальний процес, спрямований на розвиток особистості учня.
Актуальність теми «Метод проектів на уроках української мови та літератури. Життєтворчі проекти» визначило саме життя. Воно потребує активної творчої особистості, сформувати яку можна тільки впровадженням у педагогічну практику сучасних методів навчання і виховання учнів. Завдання вчителя полягає в тому, щоб молода людина під час роботи на уроці й у позаурочний час усвідомила реалії, які її оточують, і вміла знаходити шляхи розв’язання проблем. Такий підхід співзвучний концепції особистісно зорієнтованого навчання та виховання із проектною технологією.
Мета вивчення мови та літератури, за Державним стандартом базової і повної загальної середньої освіти, - формування комунікативної й літературної компетенції, що базується на знаннях, уміннях пізнавального і творчого типу, соціальних навичках, світоглядних переконаннях. Спираючись на основні нормативно-правові документи, можна зробити висновок, що нині організація активного навчання, частино. якого є проектна технологія, надзвичайно важлива.
Автор однієї із сучасних концепцій проектної освіти Н. Л. Ільїн пов’язує  її з поняттями проектної культури  й проектного творчого мислення. Особливістю проектної культури є прагнення генерувати нові ідеї, утілювати їх у нові творчі продукти. На думку О. Пометун, проектна технологія дає відповіді на запитання ,як, яким чином(якими методами, прийомами, засобами) досягти поставленої мети, установлюючи порядок використання різноманітних моделей навчання.
Успіх у сучасному світі здебільшого визначається здатністю людини організувати своє життя як проект: знайти і залучити необхідні ресурси, намітити план дій і, здійснивши його, оцінити, чи вдалося досягти поставленої мети. Одним із найрезультативніших методів роботи, як показує практика, є проектування.
Проектування – ідеальна побудова практичного втілення того, що можливо, або того, що повинно бути.
Школа була і залишається чи не єдиним місцем, де кожна дитина має рівні права і можливості для розкриття своїх здібностей та їх розвитку. І саме метод проектів стає одним із пріоритетних, для того щоб створити школу мислення замість школи навчання.
Як педагогічна ідея метод проектів не є чимось принципово новим, але тривалий час його не згадували. Проте сучасні фахові журнали дедалі частіше пропонують матеріали, які  свідчать про широке використання методу проектів. Можна стверджувати, що він еволюціонував, пристосувався до сучасних потреб суспільства, які вимагають від педагога зробити процес цікавим, розвивальним.
Вважаю, що саме проектна діяльність – один способів досягти поставленої мети. Тому укладаючи цей методичний посібник, намагалася шляхом найпростішої теорії і практики показати колегам-філологам необхідність, доцільність та у перспективі використання методу проектів у шкільній освіті, допомогти з’ясувати його практичні можливості, а також на основі власного досвіду продемонструвати дієвість методу, довести, що саме він дає можливість учневі виявити самостійність у плануванні, організації і контролі своєї діяльності.
Традиції у нашому житті є, є вони і на уроці, без них не обійтися. Але впровадження нових, нетрадиційних методів роботи – це підхід до якісно нової системи навчання, яка позбавлена формалізму, є творчою та гуманізованою, розрахованою на особистість. Якщо вчитель хоче, щоб його предмет був улюбленим для учнів, він просто зобов’язаний пробувати, шукати, експериментувати.
І. Метод проектів - шлях до самореалізації, самовдосконалення особистості.
Без теорії практика неможлива. Тому важливими і актуальними, на мій погляд, є публікації у фахових журналах і газетах, які допомагають зрозуміти сутність проектної технології, важливість подальшого її впровадження у навчальний процес . Корисними і доступними виявилися матеріали Г.Лопушинської, директора Української гуманітарної гімназії міста Львова, Л.Корякіної, заступника директора з НМР Тетерівської гімназії Київської області, педагогів Г.В.Парашук із Чернівецької обл., В.І.Динник із Донецької обл., та багатьох інших .
Проектна діяльність зародилася ще за часів античності, коли зароджувався гуманізм як особливий тип світобачення. Це і є філософською основою методу проектів. До цього методу звертаються і в добу Відродження, і в епоху Просвітництва. Як педагогічна технологія метод проектів почав застосовуватися в США в кінці XIX - початку XX століття.
Теоретична основа цього методу була створена американським філософом Джоном Дьюї.Ідеї цього вченого мали величезний вплив на систему освіти XX століття. Понад тисяча статей і книг радикально вплинули на становлення сучасної американської та європейської освіти .
Але не тільки американські вчені стояли біля витоків створення цього методу. Його ще на початку XX століття використовували і російські, і українські вчені у шкільному і вузівському навчанні (наприклад, А.С.Макаренко, С.Т.Шацький, А.Г.Рівін). Метод проектів набув широкого використання в 20-их роках у Радянському Союзі. На жаль, непослідовність і непродуманість використання його призвели до неприпустимого зниження якості знань учнів. 1931 року рішенням ВКП (б) метод проектів був різко засуджений як буржуазний подібне (хоча однією з причин того була елементарна відсутність педагогічних кадрів). Про метод проектів у СРСР забули аж до середини 80-х років, тоді як в Америці та Європі він активно й успішно використовувався.
В умовах нової культурної та соціальної ситуації метод проектів як педагогічна технологія потребує ґрунтовного вивчення. Педагогічні дослідження в галузі проектування ведуться багатьма вченими. Метод навчальних проектів у наш час переживає своє друге народження, адже він не тільки відповідає підходам до модернізації освіти в цілому і компетентісному підходу зокрема, - завдання методу збігаються і з вимогами особистісно орієнтованого навчання - педагогічних технологій, які набули поширення останніми роками.

В основі технології лежить розвиток основних компетенцій: пізнавальних навичок учнів, уміння орієнтуватися у різних джерелах інформації , застосовувати на практиці отримані знання, виділяти проблеми й визначати шляхи їх розв'язання планувати, прогнозувати, аналізувати, зіставляти, порівнювати, оцінювати, робити висновки, виробляти особисту думку, презентувати результати проектної діяльності. Проектна технологія сприяє вихованню толерантності й комунікативності, адже передбачає роботу в групах,парах, вимагає, співробітництва учнів різного віку. Цей метод формує критичне та творче мислення учнів, а отже, відповідає основному завданню школи - вихованню соціально активної особистості, здатної до самовдосконалення.
«Я знаю, навіщо я навчаюсь, де і як я можу ці знання застосувати »- основна теза сучасного розуміння методу проектів. Тому цей метод підходить для роботи всім учителям - предметникам. ІЦо ж стосується викладання мови та літератури, то він надає учителеві безмежні можливості для виконання навчальних завдань і розвитку творчих здібностей учнів. Метод допомагає вирішити низку важливих питань: як підвищити грамотність і читацьку активність учнів; яким чином перетворити процес читання з обов'язку у різновид дозвілля; як «осучаснити» літературний твір, щоб учень побачив його актуальність і прилучився до вічних цінностей .
Захоплені проектуванням, учні отримуватимуть знання з основних мовних та літературних понять цікаво й нетрадиційно.
Варіантів проектів, над якими можуть працювати учні, - безліч. Але варто пам'ятати, що успішна реалізація технології проектного навчання стане можливою лише тоді, якщо вчитель організує відповідні педагогічні умови:
-  створить проблемну ситуацію, яка дозволить сформулювати учням актуальну і цікаву тему для вивчення і дослідження;
-  надасть школярам можливість обрати тему проекту , а також індивідуально або в групі планувати роботу, реалізувати свій проект;
-  допоможе розподілити підтеми по групах, ролі та функції в групі;
-  сприятиме виявленню в учнів пошукової активності в їх дослідницькій роботі:
-  підтримуватиме й заохочуватиме різносторонній пошук інформації учнями, використання різних методів дослідження;
-  консультуватиме учнів на всіх етапах роботи;
-  організовуватиме підбиття підсумків проміжних етапів роботи;
-  надасть учням можливість для самооцінки виконання ними проектів і роботи над ними;
-  допоможе в організації презентації.
    Якими ж якостями має володіти вчитель? На мій погляд, такими:
- професійними: знанням предмета, вірою в потенційну можливість дитини, здатністю створювати толерантні стосунки, педагогічною прозірливістю (здатністю визначати можливі ускладнення);
- особистими: високим рівнем соціальної відповідальності, прагненням до самоосвіти, оптимізмом, почуттям гумору, креативністю мислення;
- творчими: креативністю( спроможністю генерувати нові ідеї), інтуїцією(виявленням суттєвості), дивергентністю(здібністю мати кілька підходів до вирішення однієї проблеми), оригінальністю, асоціативністю(умінням проводити аналогії).
      Юна особистість , створюючи свій життєвий проект, виявляє себе як стратег, тактик або ситуативіст відповідно до моделі, за якою живе. Тому вчителю важливо впроваджувати у життя ті проекти, в основі яких конструювання особистісних концепцій життя, досягнення в ньому успіху. Створюючи життєтворчі проекти , учні мають змогу здійснювати певні дії над душею, думками, поведінкою, способом життя, перетворюють себе для досягнення щастя, мудрості, досконалості, а здатність до самовдосконалення - один із складників успіху. І як очікуваний результат : 
- свідоме ставлення до життя;
-поміркованість у прийнятті рішень;
-духовність;
-уміння узгоджувати бажання з обов'язками.
   В основі життєтворчих проектів лежить критичне мислення. І від того, наскільки розвинене воно у дитини, залежить здатність її до життєтворчості.

Види проектів; етапи планування й проведення
Педагогічна література подає кілька типів проектів, які використовують у шкільному навчанні.
1.Дослідницькі проекти цілком підпорядковані логіці дослідження й мають структуру, наближену до справжнього наукового дослідження, або таку, що повністю відповідає йому ( аргументація, актуальність теми, визначення проблеми, предмета та об'єкта дослідження, окреслення завдань, методів дослідження, джерел інформації. висування гіпотез, означення шляхів її розв'язання, обговорення отриманих результатів, їх оформлення ).
2. Творчі проекти, які не мають детально опрацьованої структури діяльності учасників. Вона лише окреслена і розвивається відповідно до жанру і форми остаточного результату ( спільна газета, твір, відеофільм, драматизація тощо).
3 . Пригодницькі та ігрові проекти теж не мають чіткої структури. Вона визначається під час опрацювання учасниками проекту ролей,зумовлених характером і змістом проекту (історичні особи, вигадані герої,які імітують офіційні та ділові взаємини ).
4 . Інформаційні проекти, зорієнтовані на збирання інформації, мають чітку структуру (мета, актуальність, методи отримання й обробки інформації, оформлення результатів та їх презентація).
5. Практично - організаційні, спрямовані на вироблення конкретної програми дій, методичних рекомендацій.
Проект може бути монопредметним, міжпредметним і надпредметним.
За кількістю учасників проекти поділяються на особистісні, парні, групові.
За характером партнерських взаємодій між учасниками проективної діяльності: кооперативні, змагальні, конкурсні.
Методика виконання проектів передбачає:
-  вибіртеми або проблеми. Теми може запропонувати вчитель або ж їх вибирає клас безпосередньо з тих пропозицій, які були запропоновані під час «мозкової атаки» ;
-  планування проекту. Вчитель і учень узгоджують усі складові процесу виконання проекту ( на який час він розрахований , які ресурси будуть використані, яким чином учні працюватимуть - групою чи поодинці);
-  процес дослідження дії;
-  результати чи висновки ;
-  представлення результату роботи ;
-  оцінювання результатів і процесу .
Виконання проектів має різні етапи, однак на всіх етапах необхідно наголошувати, що відповідальність учнів за їхнє навчання лежить на нихсамих. Це дуже ефективний спосіб співпраці у рамках узгодженої темичи питання. Він вчить окреслювати мету, планувати (структурувати) роботу, оцінювати результати. Передбачає високу активність і незалежність виконавців проекту. (Додаток 1)
Метод проектів як складова особистісно зорієнтованого навчання
Аби бути успішним у житті, випускник сучасної школи повинен уміти самостійно працювати з великими обсягами інформації, критично і творчо мислити, бути комунікабельним.Сьогодні у педагогічній науці яскраво заявляє про себе особистісно орієнтований підхід, який забезпечує створення нових механізмів навчання і виховання та ґрунтується на принципах глибокої поваги до особистості, самостійності особи, врахування індивідуальності.
ОЗОН - це навчання, центром якого є особистість дитини, її самобутність, самоцінність. Це визнання учня головною фігурою всього освітнього процесу.
Підготовка і проведення уроків особистісно зорієнтованого спрямування для нас стало життєвою потребою. Учитель стає режисером, творцем уроку, на якому виступає в ролі актора-майстра, що тримає «глядацьку залу » в емоційній напрузі. А учні є співтворцями, співавторами уроку, на якому підвищується продуктивність праці гімназистів, поліпшується якість їхніх навчальних досягнень .
Уроки рідної мови та літератури з використанням технологій ОЗОН сприяють розвиткові критичного, аналітичного і творчого мислення учнів, уїхніх особистісних стосунках простежуються зміни і, що найважливіше, - позитивна динаміка рівня сформованості психічних процесів. Помітно знизилася тривожність школярів і посилилася внутрішня мотивація навчання, що позначається на підвищенні результатів навчальної діяльності.
Отже, навчання можна зробити цікавим! Нестандартний урок не забувається, бо, як вважав В. Сухомлинський, мислення дитини починається із здивування, а отже, є необхідність створити емоційну комфортність.
Яку ж форму (чи форми) роботи обрати? Цілісну систему навчальної діяльності учнів на уроці становлять фронтальна, індивідуальна і групова робота. У практичній діяльності шкільних педагогів поки що переважає фронтальне навчання. Хоча для розвиткуособистості, формування життєвих навичок, яких вимагає сучасне суспільство від кожної людини, доцільно застосовувати такі форми і методи, технології і прийоми роботи, які збільшують пізнавальну активність, мотивують потребу самовдосконалення й самореалізації, підвищують інтелектуальний рівень. творчу ініціативу дітей.
Літературі у школі належить особлива, духовна роль, бо це передусім мистецтво, а не наука. Щоб мистецтво слова допомагало юні краще розуміти навколишній світ, формувало культуру життєдіяльності, спонукало до творчої реалізації, слід розширювати вибір оптимальних форм навчання, надаючи перевагу діалогічному спілкуванню, парним чи груповим формам роботи.
Реалізація методу проектів шляхом організації групової діяльності
Усі недоліки фронтальної та індивідуальної діяльності вдало компенсує групова . Це форма організації навчання в малих групах учнів, об'єднаних загальною метою, при опосередкованому керівництві вчителя і співпраці між собою. Педагог керує роботою кожного учня через завдання, безпосередньо втручається в роботу груп лише в тому разі, якщо у школярів виникають запитання і вони самі звертаються по допомогу. Групова діяльність не ізолює учасників один від одного, а, навпаки, дає змогу реалізувати природне прагнення до спілкування, взаємодопомоги, співпраці.
Школярам буває психологічно складно звертатися за поясненням до вчителя і набагато простіше - до ровесників. Психолого-педагогічні дослідження переконують, що групова робота :
- активізує пізнавальну діяльність школярів;
-  налагоджує гуманні стосунки між ними;
-  формує самостійність , уміння доводити і обстоювати свою позицію, атакож прислухатися до думки товаришів;
-  виробляє культуру ведення діалогу, відповідальність за результати своєї праці.
Функції групової навчальної діяльності:
              мотиваційна;
              навчальна;
              розвивальна;
              виховна;
             організаційна .
Групова робота як вид навчальної діяльності школярів багатофункційна, порівняно з іншими, має низку переваг:
              за той самий проміжок часу обсяг виконаної роботи набагато більший;
              висока результативність у засвоєнні знань і формуванні вмінь;
              виробляється вміння співпрацювати;
              конкретизуються мотиви навчання;
              розвивається навчальна діяльність (планування, самоконтроль, взаємоконтроль).
Дослідження вчених і досвід роботи вчителів України виявили, що групова робота на уроках буде ефективною, якщо додержувати низки вимог:
             методично обґрунтовано обирати вид завдань на кожному уроці відповідно до його мети , особливостей виучуваного матеріалу;
              правильно формувати групи;
             ретельно продумувати структуру уроку;
           розробляти інструкції, пам'ятки, алгоритми, які скеровуватимуть роботу груп;
           регулювати міру вчительської допомоги групам:
           вчити школярів співпрацювати під час виконання спільних завдань.
Оптимальний склад навчальної групи - від 3 до 8 осіб .
Технологія групової роботи передбачає розподіл обов'язків між членами групи :
           керівник (очільник, голова);
           секретар;
           посередник;
           доповідач.
Керівник ознайомлює всіх членів із завданням, заохочує групу до роботи, підбиває підсумки, визначає доповідача.Секретар записує висловлені ідеї, бере участь у підсумуванні роботи .Посередник стежить за часом, спонукає до активності.Доповідач чітко висловлює думку групи, звітує про результати роботи.
До взаємодії у групі школярів потрібно готувати. Учні повинні усвідомлювати, що групова робота сприяє їхньому інтелектуальному, комунікативному, духовному поступу, дає змогу реалізувати природне прагнення до спілкування, співпраці і взаємодопомоги. Щоб така робота була ефективна, потрібно разом укласти пам'ятку учасника групової діяльності . ( Додаток 2 ).

Практика підтверджує, що легко й ефективно поєднуються з традиційнимиметодами  такі  груповіформи:ротаційні трійки, робота в парах, «Два-чотири – всі разом», «Акваріум», «Карусель».

Учителі української літератури найчастіше вдаються до роботи з тематичними групами, що, як правило, виконують випереджувальні домашні завдання. Найбільш дієві групи «істориків», «біографів», «літературознавців», «літературних критиків», «краєзнавців», «фольклористів», « філософів», «мистецтвознавців», «читців» .
Під час аналізу художнього твору, розв'язання складних проблем доцільно скористатися такими технологіями:«Синтез думок»;«Аналіз конкретних ситуацій»;«Дерево рішень»;«Займи позицію».


Для опрацювання характеристики образів ефективними будуть технології: «Коло ідей»;«Мозаїка»;розігрування рольових ситуацій;«Мікрофон»;«Обмін думками»;«Міні-дискусії».
Більшість інтерактивних технологій можна використовувати як для фронтальної, так і групової роботи. Привчити учнів логічно висловлювати свої думки можна за допомогою методу «Прес». Його слід застосовувати для розв'язання будь-яких проблем, але за умови засвоєння учнями чотирьох важливих етапів висловлювання:
І. Я вважаю ,що ...
ІІ. Оскільки ...
ІІІ. Наприклад ...
ІV. Отже...
Часто застосовують такі інтерактивні методи:
              метод конкретної ситуації ( МКС );
              метод мозкової атаки ( ММА ,«Мозковий штурм»);
              метод проектів (МП);
              метод занурення (МЗ);
              метод інверсії (МІ);
              метод синектики (МС).
Групова робота буде доречна під час перевірки домашнього завдання, вивчення нового матеріалу, узагальнення й систематизації здобутих знань, навіть на етапі оцінювання.
Оцінювання результативності групової навчальної діяльності школярів можна здійснювати за такими критеріями:
1.Ступінь самостійної участі у виконанні роботи.
2. Виявкомунікативних умінь і навичок, потрібних у спілкуванні.
3. Рівень      обізнаності з теми, що вивчається.
На основі вимог Державного стандарту базової і повної середньої освіти, змісту чинних програм з української літератури, затверджених Міністерством освіти і науки України та запропонованих критеріїв результативності групових форм роботи виділяють чотири інтегровані рівні навчальних досягнень учнів 9 - 11-х класів з української літератури .(Додаток 3) .
Крім традиційного методу оцінювання роботи у групі, можна користуватися й альтернативними. Головне, щоб учні розуміли мету оцінювання, а вчитель чітко визначив критерії. Доцільно застосовувати й такі прийоми: картка оперативного контролю, самооцінювання, взаємооцінювання. робота експертної групи, оцінювання консультантом. Один із позитивів альтернативного оцінювання полягає в тому, що всі учні можуть отримати оцінку, а також те, що діти починають розуміти труднощі оцінювання, вчаться дивитися на свою роботу збоку, з розумінням ставляться до учительських вимог.(Додаток 4).
Іноді, щоб оцінити результативність групової роботи, доречно запропонувати учням самостійну або творчу індивідуальну роботу на основі опрацьованого у групі матеріалу. Знаючи, що вчитель час від часу передбачає саме таке завершення групової діяльності,школярі працюватимуть продуктивніше, пам'ятаючи, що успішний результат групи в цілому є результатом кожного.
Уроки мови та літератури у формуванні методу проектів ( практичні поради)
Учитись важко, а учить ще важче,
Але не мусиш зупинятись ти.
Як дітям віддаси усе найкраще,
То й сам сягнеш нової висоти.
П. Сингаївський
Із великим захопленням перечитую думки заслуженого вчителя України, вчителя-методиста Володимира Макаренка і бачу чимало спільного. Як і він, я у своїй роботі дотримуюся і традиційних вимог до уроку, і нового - такого, що зацікавить учнів, зруйнує стереотипи, трохи розслабить школярів. Навчання - це важка робота, тому не варто його перетворювати у гру. Але воно має бути цікавим.
Просто в душу западають слова М.Побеляна:
Хочу йти, місити шлях ногами...
Просто хочу бути на землі...
А найбільше, щоб цвіли над нами
Зорі й зореняточка малі...
То як же зробити так, щоб дитячі оченята не сумували, а жаріли іскорками, щоб дітям хотілося йти на урок? Відповідь я отримала кількароків тому, коли прослухала кілька лекцій-порад у РОІППО Н.Подранецької, вчительки із м. Рівне . Слухала і думала: це ж і у мене є: і мої діти малюють ілюстрації до творів, ми теж створювали власне «кіно» (діафільм) після прочитання оповідань, віршів, казок, а скільки провели інсценізацій , заочних екскурсій. Щоправда, організація наша була не такою досконалою, а робота в групах не такою ефективною. Але ж і «папки успіху» робили, правда, не називали так. Тому дуже захотілося удосконалитися самій, допомогти у цьому дітям. І кілька років роботи над методичною проблемою  дають свої певні результати.
Найкраще вдається проводити міні-проекти, бо більш тривалий просто не встигаєш реалізувати .
Так, вивчаючи у 7 класі правопис прислівників, виконуємо «творче конструювання» (з майбутнім висновком-підсумком: чому, наоснові чого той чи інший прислівник пишемо разом чи через дефіс).
І група:мимо хотіння – мимохіть
мимо ходити - мимохідь
у різні боки - урізнобіч
II група:троє - утретє
мало - замало
нічий- внічию
не хотіти - нехотя
III група:інший – по-іншому
юнак - по-юнацьки
другий - по-друге
наш - по-нашому
Вивчаючи другорядні члени речення у 5 класі, можна провести гру (як підсумок) «Склади речення», давши завдання трьом групам учнів:
І группа.На подвір'ї ===== і ===== веселі                 ,і.
ІІ група.       , птахи щебетали_ _ _ _ _ , _ _ _ _ _.
ІІІ група. _._._._ світилоісонце.
На уроках мови діти із задоволенням складають сенкани як твори-мініатюри (у парах чи індивідуально). (Додаток 5). 6 клас.
Світанок.
Тихий, рожевий.
Оживляє, надихає, очищає.
Як ним не милуватися!
Краса.
(Новосад Марійка)
Світанок .
Світлий, життєдайний.
Приходить, заспокоює, живе.
Можна спостерігати вічно.
Пробудження. ( Защик Сергій )

Вечір.
Теплий, заворожуючий.
Колише, гойдає, радує.
Стан моєї душі.
Мрія. ( Сердюк Юліана )

Відносно «традиційними», «типовими» є й наступні групи: «Юні літературознавці» досліджують та аналізують зміст твору; «Юні лінгвісти» визначають вивчені (відомі) художні засоби, використані в поезії, добирають синоніми, епітети до ключових словосполучень; «Юні художники» малюють картини (часто словесні, «оживляють»), які постали в уяві під час прослуховування вірша (пісні); «Юні фольклористи» - записують прислів'я, приказки, що стосуються теми, порівнюють з іншими піснями, називають причини популярності твору.
Варто використати і технологію «Займи позицію» під час вивчення твору І.Кочерги «Ярослав Мудрий». Учні, характеризуючи героя, визначають його позитивні і негативні риси, розподіляючись на групи в ході уроку, доводячи думку:
I      група - «за» ( позитивні);
II      група - «проти» ( негативні);
III       група «складне питання» (важко визначитися напевне).
Потім усі разом доходять висновку, даючи відповідь на запитання:«У чому полягає суперечливість характеру Ярослава Мудрого?»

Вивчаючи у 5 класі казку І.Франка «Фарбований лис», групуємося: «Теоретики» доводять, що «Фарбований лис» є літературною казкою, має національний колорит, прослідковують, чим вона відрізняється від народної; «Словесники» ведуть словникову роботу за змістом казки , пояснюють значення окремих слів, записаних у алфавітному порядку, добирають синоніми до запропонованих слів; «Практики» працюють над характеристикою головного героя, досліджують авторське ставлення до нього; «Художники» складають план казки , малюють чи «оживлюють» певний епізод, коментують свій вибір.

Чи не зразок проекту - оформлення кабінету, і не просто мови чи літератури, а
тематичного.
З дитинства люблю багато читати, тому не байдужа до творчості Лесі Українки. І от з'явилася думка оформити кабінет, давши йому ім'я «Лесина світлиця». Поділилася ідеєю з дітьми (на той час це були одинадцятикласники). Їм сподобалося, зразу ж і визначили Раду кабінету, куди увійшли учні різних паралелей, склали перспективний план роботи, адже за рік задуму не здійснити. Кілька років тому ми класом відвідали с.Колодяжне, музей-садибу Лесі Українки.
Надзвичайно сподобалося панно, присвячене «Лісовій пісні». Одинадцятикласниця Король Оля запропонувала намалювати мініатюру в класі . Захопилися всі. Зараз споглядаю нашу «картину», якою милуються мої п'ятикласники, а у «підтексті» ще довго бачитиму тих, хто малював, подавав ідеї, сперечався .

Протягом двох тижнів зібрали тематичний фотоматеріал (світлини батьків, самої Лесі Українки, карту подорожей, фото найближчих друзів), власноруч виготовили «міні-картини», прикрасили ними бокову стіну, додали чимало зелені (квіти виростили самі протягом навчання); хлопці запропонували сплести тин - і ось за два тижні він у кабінеті, прикрашений штучними соняшниками, рушниками. Розпочали збір літератури про Лесю Українку, збірки її творів. Рада кабінету на диво дружно співпрацювала з усіма гімназистами, значить,робота припала до душі . Зараз робота над проектом триває.      
               

Із початком нового навчального року до гімназії прийшло багато п'ятикласників. Знайомство уже відбулося, відкриваються нові таланти. Спостерігаю за роботою дітей на уроці, читаю їхні думки у мініатюрах і розумію: у кінці року, зібравши найцікавіше, обов'язково видамо збірочку, авторами якої будуть самі
діти, художниками також. Коли запитала, чи хочуть цього діти, зрозуміла: запитання зайве, на мене дивились очі-жаринки, які заяскріли вже, а значить, і цей проект має право на життя .
Кілька років поспіль разом із шкільним бібліотекарем М.М.Онищук запропонували дітям створити Клуб любителів книги «Дивосвіт». Думали,безперспективним буде проект, адже не всі діти з охотою беруть до рук книжку, аж ні! Помилилися. Бажаючих брати участь виявилося багато. Провели кілька занять, утворився більш-менш постійний колектив, проте щоразу приходять «новенькі», адже їм цікаво. Діти створили свій актив, самі обирають теми для розмови, а темами стають цікаві книжки. І хоч зустрічаємося ми не часто, це запам'ятовується.
Метод проектів, який досить часто застосовується у сучасній школі, сприяє створенню на уроці творчої атмосфери, у якій учень - не об'єкт, а насамперед творець власного «Я». І от з'явилися у нас деякі напрацювання, якими охоче поділюся.


                         КРОКИ ДО УСПІХУ ( АБО ЯК У ШКОЛІ ТВОРИТИ САМОСТІЙНО)

                                                   (мої уроки)

Тема: Літературними вулицями древнього Дубна.
Мета: Ознайомити учнів із життям і творчістю письменників, чиї імена носять вулиці міста; через художнє слово передати дітям красу, силу почуттів авторів, удосконалювати навички виразного читання поетичних творів, вміння працювати в групі й презентувати результати своєї діяльності;
продовжувати розвивати навички зв'язного викладу матеріалу, здатність учнів «проникати» в духовний світ письменника, уяву, вміння самостійно робити висновки, творчі здібності, спостережливість, культуру усного та писемного мовлення, логічне та образне мислення, уміння давати власну оцінку почутому; спонукати дітей до пошукової діяльності. самостійної роботи; виховувати почуття національної гордості, любові до рідної землі, мистецької спадщини, взаємоповагу.
Учні повинні знати: цікаву інформацію про рідне місто, імена 3-4 авторів, назви їхніх творів і зміст, тему, основну думку.
Учні повинні вміти: сформулювати бачення творчого обличчя митця, піднятих проблем, виразно читати поезії, коментувати їх. співпрацювати в групі, вчитися бачити найголовніше ,найсуттєвіше у вивченому матеріалі, презентувати результати власної діяльності, бути толерантним до думок однокласників.
Тип уроку: захист проекту.
Специфіка уроку: інтегрований ( українська література, музика ).
Методи , прийоми та форми роботи: робота в групах , самостійна робота, дослідження. гронування, складання сенканів, методи «Світлофор», «Мікрофон», «Незакінчене речення».
Обладнання: виставки творів І. Шевченка, Марка Вовчка, Петра Вишневського, В.Івасюка; слайди (відео) про творчість митців, карта-схема шляхів-мандрівок Т.Шевченка, малюнки до творів майстрів слова, пам’ятки «Як працювати у групі», « Як складати сенкан», рефлексійна анкета.
Випереджувальне завдання : повідомлення учнів про творчість Т. Шевченка , В. Івасюка , П. Вишневського, Марка Вовчка, виразне читання обраних учнями поезій, інсценізації за творами (на вибір дітей), карта-схема шляхів-мандрівок Т.Шевченка.

                                                                         
 Хід    уроку
                                                                      
І. Мотиваційний етап.
*    Забезпечення емоційної готовності учнів до уроку. ( Маленькі сердечка різних кольорів діти принесли з дому. Маленькі сердечка - рідному місту. Вчитель роздає 4 великі серця кожній групі, учасники груп прикріплюють на велике свої маленькі сердечка ( залежно від настрою) і вивішують навколо зображення міста ).
Вчитель. Чотири великі серця із багатьма маленькими будуть битися сьогодні в такт, віддаючи шану рідному місту Дубну. талановитим людям, чиї імена носять наші вулиці. Чи зміниться колір сердечок у кінці уроку? Побачимо.
*    Актуалізація суб’єктного досвіду.
Вчитель читає вірш про Дубно.
-                Якою ви уявляєте людину, що його написала?
-                Чи прагнете стати справжніми свідомими українцями? Що для цього треба? ( Відповіді учнів ).



II.           Цілевизначення і планування.
1.  Повідомлення мети і завдань уроку ( тему визначають учні самі, оформлюють поетично ).
2.  Узгодження цілей уроку з учнями ( доповнення дітей за потреби ).
-                Доповніть цілі уроку, продовжуючи речення:
*               На уроці я хочу почути, дізнатися про,.,
*               Мені цікаво було б...
*               Маю наміри...
*               Сподіваюся відкрити для себе ...
*               Думаю, робота на уроці буде цікавою, бо...
III.        Опрацювання навчального матеріалу.
Робота над темою уроку. Захист проектів .
Проблемне питання: Чи варто пам’ятати в наш нелегкий час,
                                           Чиїм іменням вулиці назвали?
Слово вчителя про завдання, які стояли перед учнями протягом 3 тижнів. ( Діти розташовуються згідно сформованих раніше груп ).
Вчитель. Непростим був шлях, який ви обрали собі у досягненні мети. Вагалися, сперечалися, переконували... Хочеться зрозуміти, чому саме таким став ваш вибір. Кожна група представлятиме відому постать, ім’я якої носить вулиця нашого міста. Ви будете не просто слухачами, а й творцями. Бо, слухаючи уважно, складатимете сенкани, присвячені поету, письменнику. Усі працювали натхненно, тож прийшов час презентацій. Перед вами є пам’ятки-нагадування, як працювати в групі, складати сенкани. Всі ми любимо мандрувати. Тож вдалої і цікавої подорожі тихими вуличками древнього Дубна.
Презентація І групи. «Вулиця ім. Т. Шевченка». «Доторкнуся словом до поета ...»
1 . Виступ екскурсовода-доповідача про шляхи-мандрівки Т.Шевченка Україною.
2.    Виступ «місцевого» екскурсовода про вулицю ім. Т. Шсвчснка, її визначні місця.
3.    Виступ учнів-декламаторів поезій Кобзаря(на вибір учнів ).        
                               
Презентація II групи «Вулиця ім. П. Вишневського». «Пам’яті свіча»
1.    Виступ учня-життєзнавця про відомого місцевого поета (відеозапис інтерв’ю з бібліотекарем дитячої міської бібліотеки ).
2.    Слово запрошеній гості ( вдові поета або члену сім’ї Вишневській Р.С).
3.    Виразне читання поезій митця(на вибір учнів).
Презентація III групи «Вулиця ім. Марка Вовчка». «Її величність Жінка...»
1.    Розповідь «біографів» про життєвий і творчий шлях відомої письменниці.
2.    Інсценізація уривків із творів Марка Вовчка(за вибором учнів).
Презентація ІУ групи «Вулиця ім. В. Івасюка». «Моє життя - обірвана струна»
1.    Слайд-шоу , присвячене поету-пісняру, у поєднанні із розповіддю про нелегке життя і творчість.
2.    Виконання учнями улюблених пісенних творів В.Івасюка.
ІV.    Закріплення вивченого матеріалу.
1.             Складання сенканів у групах, зачитування зразків спільної роботи.
2.             Відповіді на поставлене проблемне питання,.
V.            Рефлексивно-оцінювальний етап уроку.
-                Підсумуймо, про що дізналися на уроці,
1.             Чи досягли ми поставленої мети?
2.             Чи справдилися ваші сподівання на урок?
3.   Що ви відкрили для себе?
Робота над рефлексійною анкетою ( роздаються на парти кожному). Повернення до кольорових сердечок ( проспостерігати , чи зміниться їхній колір у кінці уроку ).
Заповнення карток оцінювання . Поставити оцінку собі та назвати тих учнів , які працювали найкраще (на думку кожного).
VI.         Домашнє завдання (на вибір учнів).
1.   Написати замітку до газети про урок , враження від нього.
2.   Скласти власний вірш «Доторкнуся серцем до поета ...»
3.   Скласти твір-мініатюру «Моє місто - моя гордість».

                                                          





Тема: Дитинство у творах українських письменників.
Мста: Розширити знання учнів про книгу, пробудити цікавість до популярних видань і образів літературних персонажів;
виховувати бережливе ставлення до книги, бути толерантним до думок інших учнів.
Форма заняття: засідання клубу;
Обладнання: учнівські презентації, виставки творів В.Земляка, О. Довженка, В. Нестайка, Л. Куліш-Зінькова, малюнки до творів, вислови про дитинство (учнівські), улюблені іграшки, книжки.
Випереджувальне завдання: провести експрес-опитування старшокласниками серед учнів «Дитинство - це...», підготувати повідомлення про письменників, представити героїв їхніх творів.
                                                                    І небо теплотою глибиніє,
                                                                            І радість наливається в серця –
                                                                                       Сміються, бігають,  
                                                                             пустують, мріють
                                                                         Малесенькі замурзані сонця.
                                                                                                                    В. Симоненко

Хід заняття
І. Організаційний момент.
*З’ясування емоційної готовності учнів до заняття (технологія «Спіймай мій настрій»). Дітям пропонується попрацювати в парі і домовитися, хто почне свої дії першим. Далі школярі виконують дії, які каже вчитель.
-                Посміхніться, «зніміть» посмішку зі свого обличчя долонею та «киньте» своєму сусідові. «Спіймайте» посмішку, «прикрасьте» нею своє обличчя.
ІІ. Оголошення теми і мети заняття.
Учитель. Сьогодні ми зібралися у дружньому колі не випадково, адже саме у квітні відзначають річницю з дня народження відомого дитячого письменника В. Близнеця, який подарував нам чародійний ліхтарик своїх творів. Світло його торкається і ще буде торкатися багатьох душ, навчати любити світ, у якому ми живемо.
-                ознайомитися із життям і творчістю «дитячих» письменників, новими героями;
-                зацікавитися незнайомими книгами;
-                бути толерантними до думок інших .
Узгодження цілей заняття.
-                Клуб. Саме таку форму заняття ми обрали, адже тільки у клубі збираються люди, у яких спільні інтереси, яким цікаво разом. У нашому Клубі сьогодні ми теж зустрінемося (хоч і заочно) із цікавими людьми. Діти у нас різні за віком: 9 клас, 5-ий, 6-ий ... Ви самостійно згрупувалися ще до засідання, щоб кожен зміг виконати свою роль: зібрати інформацію про письменника, зрозуміти його героїв, представити все у Клубі, поділившись враженнями. Епіграфом нашого заняття є слова Василя Симоненка, із його творчістю ми будемо знайомитися у майбутньому. Про кого він нам розказав? Хто ж головні герої нашої зустрічі?
( Відповіді дітей).
-                Так, говоритимемо про дітей, про дитинство. А що у вас асоціюється із словом «дитинство» ?
(Діти утворюють гроно «Дитинство»).
Отже, пора знайомитися ( Додаток 2. «Пам’ятка «Як працювати в групі». У групах утворилися «дослідники-біографи», «актори», «художники»).
1.             Представлення І групи (6 клас). Творчість «В. Близнеця».
-                «У маленькому степовому селі Володимирівці я побачив світ, далекі імлисті обрії, сиві полинові рівнини, що нагадували хмаристе небо і тонули в ньому. Небо й степ - оце й заполонило душу, все моє життя мабуть, до смертного часу. Степ, і небо, і спека, і курява на шляху, і хлопчачі далекі мандри — цього не забути ні вві сні, ні в лихоманці». Так згадував про своє перше подивування і захоплення світом неперевершений майстер слова Віктор Близнець.
Народився майбутній письменник 1933 року в с. Володимирівці на Кіровоградщині. Точна дата народження його не відома, бо у війну архівні документи згоріли, а мати лише пам’ятала, що її четверта дитина побачила світ напередодні Великодня в голодний 1933 рік. Тому, коли Віктор пішов до школи, у метриці записали приблизну дату — 10 квітня.
Письменників часто запитують, хто найбільше вплинув на формування їхньої свідомості й життя як літераторів. В автобіографії Віктор Близнець на це відповідає так: « ... Одна людина була для мене і Шекспіром , і Котигорошком , і Сагайдачним . Це мій батько. Він для мене - жива історія з усім минулим, сучасним і прийдешнім. Він був для нас першою книгою, першою школою, відкривав для нас землю батьків... Для нас, малих, це було причастя до святині, до таїни нашого земного бога».
Поетично сприймаючи світ очима дитини, що живе у той прекрасний і неповторний час, коли все відкривається вперше: сповнене чудес довкілля, почуття відповідальності й гідності, дружби й любові, милосердя й вечорового смутку, - письменник написав в епіграфі твору «Звук павутинки»: «Присвячую цю книгу трав’яним коникам, хрущам, тихому дощеві, замуленій річечці - найбільшим чудесам світу, які відкриває нам дитинство. Тож здійснимо невеличку мандрівку сторінками його творів.
-                Учні-актори. Виразне читання учнями уривка з повісті «Звук павутинки» «Сопуха».
-                «Художники» розповідають про те, що «побачили», читаючи казкові повісті.
Учитель. А який же день народження без гостей? Ними на нашому святі будуть інші письменники, чию творчість представлять діти наступних груп.
2.             Представлення ІІ групи ( 9 клас). «Творчість О. Довженка ».
-                Виступ учнів-акторів (Уривки із повісті «Зачарована Десна»).
-                Повідомлення «дослідників-біографів» про життєвий і творчий шлях письменника (із використанням слайдів ).
-                Виступ «художників»
3.             Представлення ІІІ групи ( 6 клас). «Творчість В. Нестайка».
-                Виступ учнів-акторів. Інсценізація уривка із повісті «Тореадори із Васюківки».
-                «Художники» разом із «біографами» розповідають про В.Нестайка і його героїв.
4.             (Вбігають до зали найменші учасники - п’ятикласники у костюмах, які відповідають образам головних героїв творів Л. Куліш-Зінькова - поета-земляка із с. Кричильська Рівненської обл.).
Учитель. Це найменші наші гімназисти , незвичайно вони одяглися. Чому?
Учень дослідник-біограф. Ми дуже любимо вірші, а нещодавно познайомилися із поезіями Л.Куліш-Зінькова. Перші свої поезії він присвятив рідному селу, Поліссю, коханню, Вітчизні. Смішинки, байки молодого автора друкували у журналах «Перець» і «Крокодил». Нам вони теж сподобалися, і ось що з цього вийшло.
-        Учні-актори читають вірші.
-        «Художники» тут же в залі малюють на великому аркуші паперу героїв віршів. Малювати можуть і інші бажаючі.
Учитель. Ось і всі гості на сьогодні. Вони провели нас стежками дитинства власних героїв, поселивши на ваших обличчях усмішку, тепло. Вам сподобалася зустріч ?
Ми говорили про дитинство. «Розфарбуймо» це слово (діти прикріплюють поряд із написаним на дошці словом кольорові сердечка (коментар на технологічній картці).
(Додаток 6 ).
-                Чого ж ви навчилися сьогодні ?
-                Що зрозуміли ?
-                Чи здійснилися ваші очікування ?
Вчитель. На засідання Клубу ви приходите з улюбленими книгами. Настав час обмінятися враженнями один з одним, а ми свою роботу закінчуємо. (Діти залишаються на 15-20 хвилин, щоб розповісти один одному про улюблену книжку .


Тема: Культура України кінцяXVIII перша половина XIX століття (література).
Мета: розширити і поглибити знання учнів про закономірності й особливості розвитку культури в України в даний період; допомогти усвідомити політику влади в Україні, розвивати вміння працювати в групах, самостійно здобувати знання, аналізувати виступи однокласників; продовжувати роботу по формуванню культури спілкування, толерантного ставлення один до одного.
Цілі:
Ø Учні повинні знати: цікаву інформацію про письменників, літераторів, назви їхніх творів і зміст, тему, основну думку;
Ø Учні повинні вміти:сформулювати бачення творчого обличчя митця, піднятих проблем, виразно читати поезії, коментувати їх, співпрацювати в групі, вчитися бачити найголовніше, найсуттєвіше у вивченому матеріалі, розглядати літературу в контексті історичних подій доби, презентувати результати власної діяльності, бути толерантним до думки однокласників.
Тип уроку:інтегрований (історія України, українська література).
Методи і прийоми:бесіда, робота у великих групах, проблемне запитання, вправа«Комплімент», дослідження, самостійна робота.
Обладнання:слайд  (відео) про творчість митців, електронна карта доби « Руїна», малюнки до творів, вибраних учнями, памятки «Як працювати в групі», «Як складати сенкан», картка «Оцінка роботи учнів угрупі».
Випереджувальне завдання: підготувати міні-проект представлення творчості: І. Котляревського, Г. Квітки-Основяненка, Є. Гребінки, Г.Артемовського.
Хід уроку:
І.Емоційна налаштованість учнів до уроку. Вправа «Комплімент».
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
1.Оголошення теми і мети.
2.Цілевизначення і планування.
3.Постановка проблемного питання «Чи є людина, яка має велике значення у вашому житті, яка вплинула  на формування вас як особистості?»
ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.
1.   Вчитель історії.
Модернізаційні процеси в незалежних країнах Західної Європи сприяли стрімкому розвитку освіти, науки, технологій. Вплив цих процесів на стан культури в Україні був суперечливий. Національна культура XIX століття у своєму розвитку змушена була долати численні перепони, повязані з відсутністю української державності. Російська та Австрійська влада цілеспрямовано  перешкоджали українському культурному рухові. Вживалися енергійні заходи до асиміляції українців. У цьому напрямку імперська влада особливого успіху досягла в містах. Вони стали осередками не лише політичної, але й культурної дискримінації українського народу. Цензура пильно стежила, щоб у літературних творах пропагувалася любов лише до Російської і Австрійської «Вітчизни».
Усі, хто цікавився українськими старожитностями, історією, літературою, нерідко перебували під наглядом таємної поліції.
Загроза втратити культуру самобутності стимулювала процес українського націоналістичного відродження. Головними сферами в яких воно проявилося стал художня література, театр, етнографія.
Отже, всупереч реакційній політиці російського самодержавства  і Австрійського імперіалізму, розвиток культури в Україні набув великого розмаху. Український народ знайшов у собі сили, щоб протистояти імперській політиці: з народу вийшли талановиті вчені, літератори, фольклористи.


2.    Вчитель літератури.
Література тісно повязана  з історією. Адже – це наука, що зберігає таємниці минулого. Чимало цих  таємниць ви уже дослідили. Період, який ми згадуємо, відомий поширенням ідей пізнання світу і самопізнання людини, вільнодумством і антикріпосними настроями. У красному письменстві виникає рух, спрямований на створення самобутнього національного мистецтва, різноманітного за художніми формами та засобами.
3.  Представлення міні-проектів.
І група.
Учень 1. Розповідь про письменника.«Угадай хто це?»
(Слайд1. Портрет І.Котляревського)
Добрий, благородний душею, енергійний, мудрий, гуманний, справедливий. У своїх творах зумів передати гарячу любов синівську до рідного народу, його героїчної історії, до  пісень і дум.
Світ його захоплень – театр, література, ставив домашні вистави.
Його улюблені письменники – Вергілій, Овідій, Горацій, Рилєєв, Бестужев.
Грав сам комічні ролі. Саме для театру написав «Наталку Полтавку», «Москаль-чарівник».
Учитель, канцелярист, етнограф та фольклорист, історик, мовознавець, військовослужбовець, домашній учитель, директор Полтавського театру, актор, попечитель богознавчих закладів у Полтаві.
Про нього сказав Т. Шевченко:
«Будеш, батьку, панувати,
Поки живуть люди;
Поки сонце з неба сяє,
Тебе не забудуть»
Він перший за словами В. Короленка, почав писати мовою, якою говорило населення цілого краю, але якою не писали. Він зробив м’яку, виразну, сильну, багату мову літературною, і українська мова, яку вважали лише місцевим наріччям, з його легкої руки зазвучала так голосно, що звуки її рознеслись по всій Росії. На ній потім співав пісні і Шевченко. (Маленька пауза) «Відгадали?» Так, це І. П. Котляревський.
(Слайд 2. Сторінка із «Енеїди»)
Учень 2.«Енеїда», над якою письменник працював близько 30 років ( з перервами). Це була перша друкована українська книга, написана живою народною мовою, що своєю появою стверджувала початок етапу у розвитку нашої літератури.
(Уривок напамять. «Еней був парубок моторний…»)
Твір нам дуже сподобався.
І. Котляревський, запозичивши сюжет і героїв у Вергілія, переодягає своїх героїв в український одяг, згадує про українські страви, національні ігри, говорить про буденне піднесено, а героїчний зміст викладає навіть вульгарно. Тому «Енеїда» є травестійною, бурлескною поемою.
Учень 3. Мені найбільше запам’ятався Еней.
(Слайд 3. Еней)
Цей відчайдушний пройдисвіт і бездомний волоцюга не молодий, проте «парубок моторний… на всеє зле проворний, завзятіший од всіх бурлак». Він заводіяка всіх витівок та бешкетів. У мирний час любить добряче почастуватися хмільними напоями, всмак попоїсти, до втоми погуляти, досхочу виспатись. Разом з тим Еней вимогливий, добрий і справедливий. Простота і щедрість у ставленні до інших людей сполучаються у ньому зі скромністю і навіть трохи іронічним ставленням до себе. Аркадському цареві Евандрові Еней рекомендує себе так:

«Я – кошовий, Еней троянець,
Скитаюсь по миру, як ланець…»
Проте найбільше я ціную Енея за те, що він – оборонець свого народу, його вірний захисник.
Учень 4:«Енеїда» відома в усьому світі не лише як поема. За її сюжетом поставлені вистави, створені опери, а також мультфільми.
(Перегляд мультфільму (Слайд 4))
Учень 5:Розповідь про п’єсу Наталку Полтавку«Під розлогою вербою, наполовину закриває селянську хату, стоїть струнка кароока чорнобрива дівчина з відрами через плече. Біля неї у шанобливій позі чоловік в одязі чиновника, а з-за дерев виглядає якийсь дідуган. Удалині – вишневі садки, луки, в'ється річка…». Це опис одного з барельєфів на пам’ятнику Котляревському в Полтаві. Скульптор М. Позен(слайд 5. Зображення пам’ятника), бо саме такий живопис побачила у 1819 році публіка на виставі «Наталка Полтавка»(слайд 6 , афіша). Глядачі були вражені: замість давно обридливих палаців та альтанок вони побачили милі їх серцю краєвиди рідної Надворсклянщини, а замість фальшивої мелодрами чи пустого фарсу – глибоку драму серця простої дівчини-селянки.
(Інсценізація уривку)
Чудово!
Особливим успіхом ця чудова перлина українського театру користувалася у чехів,словаків, болгар – і в перекладі, і в оригіналі  вона йшла сотні разів. Згодом «Наталку Полтавку» бачили й вітали Париж, Лондон, Загреб, Нью-Йорк, Відень, Сідней, Торонто, Буенос-Айрес та інші столиці світу. Кілька пісень із п’єси включив до своїх концертів відомий негритянський співак Поль Робсон; у його виконанні «Сонце низенько» та інші українські пісні І. Котляревського постійно звучали в найбільших театрах світу. У наш час «Наталка Полтавка» з незмінним успіхом іде на сценах Італії, Німеччини, США, Румунії, Англії, Угорщини, не кажучи вже про слов’янські країни.
4. Учитель.
Узагальнення: матеріал трактується через історичний контекст. Пропонується дітям скласти сенкан про І. Котляревського;
5. Зачитування сенканів;
6. Заповнення рефлексійної анкети (частково);
7. Представлення міні-проекту.

ІІ група.
Учень 1.Серед багатьох видатних митців українського слова є той, чия спадщина заслужено користується широкою популярністю в народі. Його твори із захопленням читають і добре знають. Він – Григорій Федорович Квітка-Основяненко – перший український прозаїк, славетний син Харківщини.
(Перегляд відео презентації( Слайд 7))- Невідоме з історії Квітки-Основ’яненка (3 хв).
Повість «Маруся»… За її долю Квітка-Основяненко дуже хвилювався. Як її сприйме читач? Чи не знайдуться недоброзичливці, які почнуть кепкувати з нашої мови?  та побоювання автора були марні: повість справила велике враження на читача з народу і передової інтелігенції. Перекладена самим автором російською мовою і надрукована в журналі «Современник», вона і в Росії користувалася великою популярністю.
Проте творам Квітки-Основяненка притаманні не лише риси сентименталізму. Письменник майстерно, точно і детально описує реальну дійсність життя українського народу в Конотопі (історичну епоху кінця XVIII століття), стосунки між людьми, правдиво змальовує психологічні мотиви їх вчинків. Повість «Конотопська відьма».Що ж ми знаємо про цю добу?
(Карта, історична довідка(Слайд 8))
Учень 2:Розправа над відьмами – дійсна подія, яка свідчить про неймовірну темряву, забобонність і дикість деяких представників дворянства. Поміщиця одного повіту, щоб позбутися посухи, викликає дощ, звеліла топити у ставку старих жінок, маючи надію виявити відьму( вона не тоне ), яка нібито «вкрала дощ» ( слайд 9, суд над відьмами). У такому разі керувалися переконаннями, що вода як елемент, освячений актом Божого хрещення, не приймає до себе нечистого грішного. У гумористичному плані автор описує ряд епізодів, зокрема, коли писар пропонує Забрьосі перелічити сотню козаків. Смішним є і  прізвища героїв        ( Забрьоха, Пістряк, Халявський ) .
(Учні демонструють  малюнки – асоціації  героїв творів  Квітки-Основ'яненка). 
Учень 3: Тож , підсумувавши  вивчене і сказане ,зазначимо , що Г. Квітка-Основ'яненко:
Ø засновник нової  української  прози;
Ø увів в літературу  метод  сентименталізму ;
Ø продовжив  традиції  бурлескної  літератури ;
Ø став  одним  із  представників  натуральної  школи , головними  принципами  якої  є  реалізм  і  народність , її  засновник -  М. Гоголь ;
Ø наочно   показав  великі  мистецькі  можливості  української  мови ;
Ø правдиво  відобразив  життя  майже  всіх  верств  тогочасного  суспільства ;
Ø ініціював  організацію  перших  періодичних  видань ( журналу  « Украинский вестник», альманах  « Утренняя звезда» і «  Молодик» ), першої  окремої  збірки  українських  прислів'їв  і  приказок ;
Ø вплинув  своїм  літературним  доробком  на  творчість  Шевченка , Марка  Вовчка.

8. Завдання для класу: скласти сенкан  про  Г. Квітку- Основ яненка .
9. Творче  завдання .  Скласти  творчий  портрет  Г. Квітки – Основ яненка.
К  мітливий
В  еселий
І  нтелігентний
Т алановитий
К орифей
А ртистичний
10. Представлення  міні – проекту .
ІІІ група .
Учень 1.Мрія  про  рівність  усіх   людей ,  устремління  до  справедливості , добра , краси  знайшли  своє  вираження  в  романтичних  творах .        
                           Буває  мить  якогось  потрясіння:   
                           Побачиш  світ , як  вперше  у  житті ,                                       
                           Звичайна  хмара , сіра  і  осіння ,  
                           Пропише  раптом  барви  золоті .
Такі  романтичні  настрої  віють  із  поезії  Ліни  Костенко , поетеси  сучасності.
А  взагалі-то  романтичне  зображення  життя  виникало  паралельно  з  реалістичним  ще  в  глибоку  давнину. Проте  під  впливом  французької  революції  1789 -1794 р.р. у  Європі  та  Америці  посилився  антифеодальний  і  національно-визвольний  рухи.  До  того  ж  ідеали  революції -  «свобода , рівність , братерство» в буржуазному  суспільстві                  не  були  втіленні  в  життя. Капіталізм  утвердив  панування  « грошового  мішка», нові  форми  експлуатації  та  пригнічення  людини  людиною, бездуховність, міщанство.  Це  викликало  зневіру, розчарування, несприйняття  існуючих  порядків. Почалися  пошуки  нового  ідеалу . Однак, гостро заперечуючи  сучасний  лад , передові  люди  невиразно  уявляли  собі  той  державний  устрій, який міг  би  забезпечити  щасливе  життя  всіх  громадян.  Звідси – занурення  у  мрійний  світ , створений  уявою.       

Учень 2. У  художній  творчості  романтизм  виявився  в  показі  ідеального  героя, його  духовного  світу  та  його  ідеалів, заради  яких   він  вступає  в  боротьбу. Основною  рисою  романтизму  є  двояке   бачення  світу:  герой   усвідомлює   недосконалість  світу  і  людей, страждає  від  спілкування  з  ними  і  водночас  бажає  жити  в  цьому  світі  з  цими   недосконалими  людьми, мріє  бути  ними  зрозумілим  і  прийнятим.   
Учень 3. Першими  творами, що  започаткували  новий  напрям, були  поезії  П.Гулака-Артемовського «Рибалка»та  Є. Гребінки «Човен».
(Слайд 10. Портрет Гулака-Артемовського)
Найбільша заслуга  П.Гулака-Артемовського  в тому, що він став на захист поневоленого селянства, одним з перших утверджував в українській літературі народну мову.
      Письменник  вказував  на  особливі  причини, що  спонукали  його  передати  своєю  рідною  мовою  баладу  Ґете  « Рибалка»: « Хотів  спробувати:чи не можна малоросійською мовою висловити почуття ніжні,благородні,піднесені,не змушуючи читача чи слухача сміятися,як від  « Енеїди » Котляревського і від інших, з тією ж  метою написаних віршів? »
( Виразне читання вірша « Рибалка» )
Учень 4. Краща насолода, найвища радість життя – відчути себе потрібним і близьким людям, - ці слова Максима  Горького  стали життєвим кредо  Євгена Гребінки ,
(слайд 11, портрет Гребінки )ранні твори якого відзначаються романтичним характером. Багата і розмаїта творчість Гребінки : ліричні поезії, байки, російські вірші, романси, повісті, романи, фізіологічні нариси
(Слайд 12, збірка творів Гребінки )

( Виразне читання байки(на вибір учнів) )
(Слайд 13, портрет Шевченка )
Учень 5. Велику роль Євген Павлович відіграв у житті, творчому становленні Т. Шевченка,з яким познайомився у ІІ половині  1836 року. Він брав безпосередню участь у викупі  його з кріпацької неволі. На літературних вечорах у Є.Гребінки Тарас Григорович дізнається про новини тогочасного російського і українського літературного життя. О Особлива заслуга Є. Гребінки в тому, що в 1840р. з його допомогою побачив світ«Кобзар» Т. Шевченка(слайд 14, «Кобзар» Шевченка ). Також за участю Євгена Павловича в 1841р. виходить  альманах « Ластівка », на сторінках  якого було опубліковано твори  Тараса Григоровича  та інших українських  майстрів слова. 
Більшість ранніх творів Шевченка мають романтичний характер. У них бачимо  виняткові образи, надзвичайні події.  Та романтизм  Шевченка революційно спрямований. Його мрії прогресивного напряму випереджали життя, відображали революційні настрої передових людей. Шевченко був то палким, то ніжним, багато його віршів пішло у народ.
(Читання поезії « На вічну пам'ять  Котляревському»)
(Слайд  15, зображення титульної сторінки «На вічну пам’ять Котляревському» )
Учень 6. І.Котляревському, як і Т. Шевченку, відводять особливе місце в розвитку літератури. Іван Петрович уперше почав писати живою народною мовою, реалістично змалював життя народу, його  побут, звичаї, оспівав  його патріотичні  почуття, показав моральну красу і велич. Т. Шевченко вслід за Котляревським  гостро засудив у своїх творах ненависну народові  кріпосницьку дійсність, закликав до боротьби з несправедливим ладом. Тому І.Котляревського вважають  зачинателем, а Шевченка – основоположником нової української літератури.
    Життя цих двох письменників  можна вважати справжнім подвигом у мистецтві, бо вони врятували український народ і українську культуру й відкрили перед ними шлях у майбутнє.
(Звучить  « Пісня про Україну»  слова і музика Наталії Май, виконують діти)

IV. Рефлексія.
      1.Відповіді  дітей  на  проблемне питання, поставлене  на  початку  уроку.
2. Бесіда.
Ø Чи досягли ви поставленої мети?
Ø Чи  справдилися  очікування?
      3.Заповнення  ре флексійної  анкети.
      4.Взаємооцінювання  на  картках.
IV. Домашнє  завдання:
Ø Обов’язкове: розповісти  про  письменників  кінця  XVIII ст. у  становленні  української  державності.
Ø За бажанням: опрацювати  літературу  про  вплив  церкви  на  становлення і розвиток  української  держави і культури в цей  період.                     




ДОДАТОК  1

з/п
Етапи діяльності
Зміст діяльності
Способи організації взаємодії
учні
вчитель
1
Підготовка. Визначення теми і мети проекту
Обговорють, шукають інформацію
оголошує задум, мотивацію, допомагає у постановці завдань
Навчальний діалог
2
Планування:
а) визначення джерел, засобів збору, методів аналізу інформації, засобів представлення результатів;
б) установлення критеріїв оцінки результатів і процесу.
формують завдання і виробл яють план дій
коректує, пропонує ідеї, висуває пропозиції
Спільне визначення мети діяльності
3
Збір інформації (спостереження, робота з літературою, анкетування, експеримент)
збираю інформацію
спостерігає, непрямо керує діяльністю
Добір навчального матеріалу
4
Аналіз інформації, формування висновків
аналізують інформацію
коректує, спостерігає, радить
Створення дітьми навчального дидактичного матеріалу
5
Захист проектів та колективний аналіз
презентують проекти та разом зі вчителем обговорюють, оцінюють зусилля, використані можливості, творчий підхід
обговорює разом з дітьми
Участь дітей в оцінці проекту





ДОДАТОК  2


Пам’ятка учасника групової діяльності

1. Чітко визначити функції кожного і розподіляти обов’язки.
2. Працювати разом для досягнення спільної мети.
3. Учитися слухати одне одного, враховувати різноманітні думки і пропозиції членів групи.
4. Навчаючи інших, учитися самому.
5. Виробляти вміння обстоювати власну позицію.
6. Учитися робити правильний вибір і брати відповідальність за нього.
7. Завжди пам’ятати: загальний успіх залежить від внеску кожного.











ДОДАТОК  4

Оцінка роботи учнів у групі

Клас ____________

Самооцінка
Оцінка членів групи
Пор.№
критерію
Прізвище, ім’я учня
________________
Критерії
Прізвище, ім’я
1
2
3
4
5
6
1. Подав ідеї

1.






2. Сумлінно виконував свої обов’язки

2.






3. Додержував правил роботи

3.






4. Уважно вислуховував інших

4.






5. Допомагав іншим

5.






6. Виявляв ініціативу щодо організації роботи (розподіляв завдання, підбивав підсумки)

6.











ДОДАТОК  3

Рівень
К-ть балів
Критерії оцінювання
Початковий
1-3
Учень розуміє навчальний матеріал на елементарному ріні, під час роботи у групі може назвати окремі літературні факти чи явища, відтворити якийсь фрагмент одним реченням, з допомогою товаришів дає відповідь на запитання.
Середній
4-6
Учень володіє матеріалом та окремими навичками аналізу художнього твору, передає основні елементи, у діалозі відтворює зміст прочитаного, з допомогою вчителя чи однокласників у групі (парі) знаходить приклади у творі, розкриває художні засоби; встановлює причиново-наслідкові зв’язки між подіями твору, аналізує картини природи, створені автором; бере участь в обговоренні порушених у творі проблем; висловлюється стисло і зрозуміло.
Достатній
7-9
Учень аналізує тексти художніх творів, підтверджує прикладами власні судження, характеризує образи героїв, робить висновки; правильно вживає літературні поняття і терміни, узагальнює сказане, вільно оперує змістом художнього твору; самостійно виправляє помилки; аргументує і спростовує докази, спираючись на текст; демонструє навички діалогічного мовлення, стисло, змістовно передає інформацію під час спілкування у парі чи групі.
Високий
10-12
Учень уміє самостійно виділяти основні проблеми, порушені у творі, вирішувати проблемні завдання; вільно володіє змістом твору і навичками аналізу його; висловлює власне ставлення до прочитаного і героїв твору; користується додатковими джерелами інформації; уміє обстоювати власну позицію під час дискусійного обговорення, давати відгук на самостійно прочитаний твір; робить самостійні висновки й узагальнення, доказово і переконливо викладає інформацію, демонструє навички критичного мислення, виявляє схильність до літературної творчості; вільно володіє діалогічним і монологічним мовленням, уміє зацікавити оригінальними, нестандартними судженнями.

ДОДАТОК  5
Пам’ятка «Як складати сенкан»
1-ий рядок має містити слово, яке позначає теми (звичайно, це іменник).
2-ий рядок – це опис теми, який складається з 2-х слів (прикметники).
3-ій рядок визначає дію, пов’язану з темою; три слова (дієслова).
4-ий рядок є фразою, яка складається з 4-х і виражає ставлення до теми, почуття з приводу обговореного.
5-ий рядок – одне слово; у ньому висловлюються сутність теми, ніби робиться підсумок. Слова не повинні повторюються і бути спільно корегованими.



ДОДАТОК  6
Технологічна картка «Кольори, їх значення»
Червоний – піднесеність
Жовтогарячий – радість
Жовтий – приємність
Зелений – спокій
Синій – сум
Фіолетовий – тривожність
Чорний – незадоволення
Білий – складно сказати про настрій



ЛІТЕРАТУРА

1. Бондаренко Людмила. Проект – рушійна сила в освіті/Газета «Директор школи». 2010.-№18.
2. Інноваційні технології навчання української мови та літератури/Укладач О.І. Когут.-Тернопіль: Астон, 2005.
3. Косогова О.О. Метод проектів у практиці сучасної школи. – Х.:Видавництво «Ранок»,2010. – 144 с. – ( Нові педагогічні технології).
4.Ліщинська Лариса. Особистісно зорієнтована спрямованість навчання – шлях до педагогічного успіху./Дивослово.2009.-№12.
5.Нетрадиційні уроки. Українська література, 5-12 класи./Укладач Л.І.Нечволод.-Харків:ТОРСІНГ ПЛЮС, 2008.
6.. Олексієнко Г.Й. Уроки мови та літератури у формуванні методу проектів/Вивчаємо українську мову та літературу.-2010.-№11.
7. Паращук В.Г. Проектні технології як стимул до самостійної роботи учнів./Вивчаємо українську мову та літературу.-2010.-№11.
8. Особистісно зорієнтований урок літератури: З досвіду роботи/Упоряд. Г.Федей, А. Фасоля. – К.: Вид.дім «Шкільний світ»: вид. Л.Галіцина, 2005.-(Б-ка «Шкільного світу»).
9. Пересунько Т.М. Сенкан на уроках української мови та літератури/ Вивчаємо українську мову та літературу.-2010.-№8.
10. Півторак Віталій. Вчити твори. Метод проектів у роботі вчителя-словесника (Спроба методичного путівника)/Українська мова й література в середніх школах, гімназіях, ліцеях та колегіумах.-2006.-№9-10.
11. Піддубний М.А. Особистісно-зорієнтоване навчання: адреса досвіду – Рівненський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти/Українська мова й література в середніх школах, гімназіях, ліцеях та колегіумах.-2007.-№9-10.
12. Проектне навчання на уроках української мови та літератури. Учитель року/уклад.Є.І.Науменко, О.М.Чахайло. – Х.: Вид. група «Основа», 2008.-(Б-ка журн. «Вивчаємо українську мову та літературу»; Вип.2(51)).
13. Сергієнко А. Основні аспекти організації групової навчальної діяльності школярів/Бібліотека «Дивослова».-2008.-№4.
14. Фасоля А. оцінювання в умовах інтерактивного навчання/Дивослово.- 2007.-№12.
15. Чечель И. Метод проектов// Директор школы. – 1998. - № 3 – 4. 

Немає коментарів:

Дописати коментар